همه چیز دان

اینجا درباره همه چیز صحبت میشه

همه چیز دان

اینجا درباره همه چیز صحبت میشه

خریداران فرش دستباف ۵۰ میلیون تومان وام می‌گیرند/ آغاز فروش اقساطی فرش دستباف از ابتدای ۱۴۰۰

رئیس مرکز ملی فرش خبر داد؛

خریداران فرش دستباف ۵۰ میلیون تومان وام می‌گیرند/ آغاز فروش اقساطی فرش دستباف از ابتدای ۱۴۰۰


رافع گفت: بر اساس تفاهم منعقد شده با صندوق کارآفرینی امید، به خریداران فرش دستباف، ۵۰ میلیون تومان وام با نرخ ۴ درصد پرداخت می‌شود.

فرحناز رافع، رئیس مرکز ملی فرش ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت:هنر-صنعت فرش دستباف، عامل بسیار تاثیر گذاری در حوزه اقتصاد کشور است که می‌تواند سبب رشد اقتصادی کشور شود یعنی می‌تواند نقش موثری در توسعه اقتصاد غیر نفتی داشته و به نوعی جایگزین صادرات نفت باشد.


رافع ادامه داد: به دلیل این اهمیت بسیار ویژه فرش دستباف، برای توسعه تجارت آن فعالیت‌های مختلفی انجام دادیم که یکی از این فعالیت‌ها، کمک به خرید اقساطی فرش دستباف توسط خانواده‌های ایرانی و ترویج فرهنگ استفاده از این فرش در داخل کشور است.


او تصریح کرد: متاسفانه فروش فرش دستباف در داخل کشور با مشکل مواجه شده به گونه‌ای که طی چند سال اخیر، خانواده‌های ایرانی به دلیل اینکه این نوع از فرش قیمت بالایی دارد برخلاف تمایل به خرید، نمی‌توانستند آن را خریداری کنند.


رئیس مرکز ملی فرش تاکید کرد: هدف از پرداخت وام برای خرید فرش دستباف این است که به مردم ایران بگوییم، فرش دستباف می‌تواند برای شما به منزله یک کالای ارزشی مثل زمین، منزل یا خودرو باشد و ارزش افزوده بالاتری دارد. یعنی با خرید هر فرش دستباف از یک خانواده ایرانی به طور مستقیم و چندین خانواده دیگر به طور غیرمستقیم حمایت و ده‌ها شغل جدید ایجاد می‌شود، چون یک زنجیره بسیار بزرگ است.


بیشتر بخوانید

قیمت لمینت دندان 1400

او افزود: به همین منظور تفاهم نامه ای امضا کردیم تا بتوانیم از مراکز رشد، شرکت‌های خصوصی و شتاب دهنده‌های خود در این زمینه حمایت کنیم. این حمایت در جهت زنجیره ارزش فرش است که شروع آن با خرید فرش انجام می‌شود.


این مقام مسئول اظهار کرد: علت اینکه یک شرکت خصوصی را انتخاب کردیم این بود که مبتنی بر فناوری و اطلاعات فعالیت می‌کند و می‌توانیم به این شکل، فرش دستباف را به صورت فروشگاه‌های موجود در بستر آنلاین علاوه بر بستر حضوری به فروش برسانیم. به نخوی که در هر روستا یک فروشگاه داشته باشیم.


او ادامه داد: تامین مالی این طرح بر اساس طرح تامین مالی تار و پود در صندوق کارآفرینی امید انجام و با شعار «هر خانواده با خرید یک قالی یاری می‌دهد ما را به کارآفرینی از برای یک میلیون نفر ایرانی»، اجرا می شود.


رافع گفت: آغاز به کار فروش فرش دستباف به این شیوه، از ابتدای سال ۱۴۰۰ خواهد بود که البته بستر‌های آن از همین اکنون مهیا شده است.


او ضمن ابراز امیدواری از تاثیرگذاری این طرح در آشتی مردم با خرید فرش دستباف و حمایت از جوانان فعال در این عرصه، بیان کرد: بر اساس این تفاهمنامه، قرار بر این شد که هر دو طرف آن، خیلی به جزئیات کار طرف مقابل دخالت نداشته باشند؛ بنابراین در میزان اعتبار کلی این طرح نمی‌توانیم دخالتی داشته باشیم، اما به صورت کلی قرار بر این است که صندوق کارآفرینی امید، حداکثر میزان تسهیلاتی که برای هر فرد در نظر می‌گیرد معادل ۵۰ میلیون تومان با نرخ  ۴ درصد باشد.

مقالات دیگر: قالیشویی تهرانپارس

مروری بر آثار «نقاشی خط» و «خط فرش» احمد میرزا در راوی هنر



مروری بر آثار «نقاشی خط» و «خط فرش» احمد میرزا در راوی هنر

گالری راوی هنر از ۲۲ اسفند میزبان منتخبی از آثار احمد میرزا (میرزازاده) هنرمند عرصه نقاشی‌ و نقاشی‌خط می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری  شبستان و به نقل از روابط عمومی نمایشگاه، «احمد میرزا» (میرزازاده) درباره فضای آثار این نمایشگاه و تفاوت آن با نمایشگاه‌های قبلی‌اش گفت: این هفتمین نمایشگاه انفرادی من است. سه نمایشگاه انفرادی خارج از کشور و چهار نمایشگاه هم در داخل کشور داشته‌ام. این نمایشگاه شامل تعدادی خط‌فرش، خط آئینه و کارهای اسپیرال یا چرخشی است که خط‌ها در آن‌ها دفرمه شده و مفهوم دگرگونی و استحاله را به مخاطب می‌رساند. به لحاظ ابعاد بیشتر آثار بزرگ و تعدادی هم کارهای کوچک است.

وی در توضیح سبک ابداعی خود با عنوان «خط فرش» بیان کرد: خط فرش اصطلاحی است که برای اولین بار در نمایشگاه سال گذشته‌ام در گالری شکوه به کار رفت. این اصطلاح بعد از گفتگویی طولانی که با مدیر هنری‌ام داشتم به ذهنم خطور کرد. در تکنیک خط‌فرش، تکه‌های فرش‌های قدیمی و دست‌بافت که سالیان سال زیر پای ما ایرانی‌ها بوده، تبدیل می‌شوند به حروف خوشنویسی، انگار می‌خواهند حرفی از دل تاریخ و از گذشته‌ها بزنند. برای این مجموعه تعدادی فرش مندرس و صدمه‌دیده که قابلیت ترمیم و مرمت نداشتند خریدم. زمانی که می‌خواستم این فرش‌ها را بریده و قطعه‌قطعه کنم تا از دل آن این حروف را درآورم، این کار خیلی سخت بود چون خودم تعلق‌خاطری به این دست‌بافت‌های زیبا و رویایی دارم. اما این فرش‌ها باید تکه‌پاره شده و تبدیل به حروف شود تا روی بوم حرف تازه‌ای بزنند.

این هنرمند درباره وضعیت این روزهای نقاشی خط در ایران نیز تصریح کرد: این روزها بازار دچار یک ابتذال و تکرار شده و آن را به صنایع‌دستی بی‌کیفیت تبدیل کرده است. حتی در سطح برخی گالری‌های معروف یا حراجی‌ها نیز این مسئله دیده می‌شود. اکثر گالری‌ها از برگزاری نمایشگاه نقاشی خط دوری می‌کنند و دلیل آن را تقلیدی بودن یا ضعف آثار می‌توان دانست. از طرفی متخصصین این عرصه برای تشخیص آثار فاخر و آوانگارد بسیار کم هستند. همین باعث شده کشف یک هنرمند نوظهور در عرصه هنر به تعویق بیفتد.

وی با بیان اینکه ضعف ساختاری آثار هنری گاهی در میان پیشکسوت‌ها نیز دیده می‌شود، گفت: فضای مجازی و دیجیتال به رشد قارچ گونه نقاشی خط کمک کرده است. از طرفی برخی از خوشنویسان بدون آموزش مبانی نقاشی و طراحی به عرصه رنگ و قلم‌مو پا نهاده‌اند و نمی‌توانند آثار استاندارد خلق کنند. پس ناچار به تقلید رو می‌آورند و آثاری خلق می‌کنند که در آینده این آثار مبتذل باعث خجالت خودشان خواهد بود. آن‌ها که هنوز در فضای سنتی قرار دارند برای فروش یا دیده شدن دست به رنگ و بوم می‌زنند و از بد حادثه سعی در ساختارشکنی و مدرنیزه کردن خوشنویسی دارند. ما در دوران معاصر یا پسا مدرن هستیم و خلق مدرن بدون تفکر محلی از اعراب ندارد؛ مگر در کامل کردن پازلی یا اتصال دوره کلاسیک به مدرن یا گره زدن دوران مدرن به معاصر. اما به دلیل عدم شناخت و عدم توانایی در بازار جهانی هنر جایگاهی نداریم و هنوز درگیر تفکرات محض سنتی یا مدرن زده توخالی هستیم. این تضادهای شدید برای هنرمند ایرانی قابل هضم نیست مگر به تفکر و بینش عمیقی دست پیدا کند و جایگاه خود را در هستی و تاریخ پیدا کند. مساله بعدی نظارت دستگاهی قوی بر اساس حضور منتقدان بی‌غرض است، یعنی افرادی که بتوانند بدون هیچ مماشاتی متخلفین و متقلبین یا شیادان را توبیخ کرده و اجازه ترویج ابتذال را به هیچ‌کسی ندهند.

احمد میرزا که پیش از این نمایشگاه‌های انفرادی در گالری ماه (۱۳۹۱)، گالری شکوه (۱۳۹۸) و همچنین در گالری اولاً اسپانیا (۱۳۸۴)، موزه هنرهای مدرن مالاگا (۱۳۸۸) و گالری امیگو اسپانیا (۱۳۹۲) برپا کرده، پیش‌بینی می‌کند در نمایشگاه جدیدش با توجه به مقدمات کار حدود ۲۰ اثر را که همگی مربوط به ۲ سال گذشته هستند روی دیوار ببرد.

افتتاحیه این نمایشگاه جمعه ۲۲ اسفند ۹۹ از ساعت ۳ تا ۸ شب خواهد بود و نمایشگاه در روزهای بعد از گشایش از ۱۱ تا ۸ شب به مدت یک هفته میزبان علاقه‌مندان است. کافه گالری راوی هنر در اقدسیه، خیابان موحد دانش، خیابان فیروز بخش، خیابان باستان، بعد از تقاطع اول، پلاک ۹ واقع است.
مقالات دیگر: قالیشویی تهران نو

کاهش ۴۰ درصدی تولید فرش دستباف در خراسان‌رضوی طی یکسال گذشته

کاهش ۴۰ درصدی تولید فرش دستباف در خراسان‌رضوی طی یکسال گذشته
کاهش ۴۰ درصدی تولید فرش دستباف در خراسان‌رضوی طی یکسال گذشته
ایسنا/خراسان رضوی فرش دستباف خراسان‌رضوی یکی از نفیس‌ترین فرش‌های دستباف ایرانی به شمار می‌رود. این فرش در سبک‌های متفاوت و زیبایی بافته می‌شود به گونه‌ای که به دلیل تنوع بالا در سبک  رنگ همواره در سراسر دنیا مورد توجه بوده است.

در سال‌های گذشته تحریم‌ها میزان صادرات این محصول را تحت تاثیر قرار داده بود اما در یکسال اخیر شیوع بیماری کرونا بر کاهش میزان تولید و صادرات فرش دستباف دامن زده است.

افزایش قیمت مواد اولیه،  افزایش تورم در کشور، کاهش استفاده از مواد اولیه مرغوب و .... از جمله مشکلات تولید فرش دستباف خراسان رضوی در بازارهای داخلی و خارجی است، به طوری که میزان تولید و فروش این محصول دچار رکود و آسیب شده است.

به منظور بررسی اثر شیوع بیماری کرونا  بر میزان تولید و صادرات فرش دستباف استان در  یکسال اخیر با مسئولین این حوزه به گفت‌وگو نشستیم.

مهدی کلالی، رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان ‌رضوی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تولیدات فرش دستباف استان و تاثیرات بیماری کرونا در میزان تولید آن اظهار کرد: تعداد افرادی که در سطح استان خراسان‌رضوی دارای مهارت قالیبافی هستند حدود ۹۰ هزار نفرند که برآورد می‌شود حدود ۴۰ تا ۴۵ هزار نفر در حال حاضر قالیباف فعال باشند. البته متناسب با شرایط فصلی میزان فعالیت آن‌ها متغیر است.

وی با اشاره به اینکه «سرانه تولید فرش دستباف به ازای هر قالیباف حدود ۶ مترمربع در سال است»، افزود: با این شرایط می‌توان حدود ۲۴۰  تا ۲۵۰ هزار مترمربع بافت فرش را طی یکسال برای استان در نظر گرفت که البته بخش قابل ملاحظه‌ای از این مقدار متاسفانه با توجه به شرایط بافنده‌ها از جمله کوچک بودن منازل آنها؛ امکان عرضه سریعتر به بازار، فروش راحت‌تر، نیاز کمتر به نقدینگی و ... به تابلو فرش اختصاص دارد که این امر در نهایت به برند و اصالت فرش ایرانی لطمه وارد می‌کند.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی در مورد عوامل موثر بر ارزش تولید فرش دستباف خاطرنشان کرد: فاکتورهای اساسی در تعیین ارزش ریالی فرش‌های دستباف موثر هستند که عمده‌ترین آن‌ها شامل نوع و کیفیت مواد اولیه مصرفی، ابعاد، رج‌شمار، نوع  بافت، طرح و رنگ‌های مورد تقاضای بازار است لذا تعیین قیمت هر نوع بافت می‌تواند متغیر باشد.

وی در مورد اثر بیماری کرونا در یک سال گذشته بر میزان تولید فرش دستباف در استان بیان کرد:  از آنجایی که عمده تولید در کارگاه‌های غیر متمرکز صورت می‌پذیرد این تاثیر خیلی قابل به ذکر نیست، اما مسئله اساسی که در کاهش میزان تولید فرش دستباف اثر داشته است عدم رونق بازارهای داخلی و خارجی است.

تحریم‌ها تاثیر زیادی در میزان صادرات فرش دستباف داشته است
شاید بخواهید بخوانید: قالیشویی هفت حوض

کلالی با تاکید بر اینکه «در حال حاضر فرش دستباف بعد از نفت مشمول تحریم‌های ظالمانه قرارگرفته است»؛ تصریح کرد: تحریم‌ها اثر بسیار مهمی در میزان صادرات فرش دستباف داشته  است. البته تغییر سلایق، وجود رقبای جدی به ویژه در کاهش قیمت تمام شده، عدم توسعه بازارهای سنتی و عدم ایجاد بازارهای جدید در عرضه محصولات، شدت تورم در سطح کشور و اثر مستقیم درقیمت تمام شده، کاهش استفاده از مواد اولیه مرغوب و ... مواردی است که در کاهش میزان صادرات فرش دستباف نقش عمده‌ای داشته‌اند.

وی ادامه داد: در بازار داخلی نیزکاهش محسوس فروش را به دلیل کاهش قدرت خرید توده مردم، عدم توجه مزدوجین جوان به ارزش و مزایای فرش دستباف بدلیل عدم فرهنگ‌سازی ضرورت استقبال از این هنر و صنعت ملی، عدم وجود برنامه ملی برای ساماندهی و شناسنامه‌دار شدن محصولات تولیدی و عدم اطمینان از ارزش واقعی محصول تولیدی و..مسائلی است که در عدم رونق بازار داخلی نقش مهمی داشته است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی گفت: خوشبختانه در سند ملی فرش دستباف راهبردهای اساسی در زمینه تامین مواد اولیه، تولید فرش دستباف؛ بازاریابی، فروش و زیرساخت‌ها پیش‌بینی شده است. امید است باتوجه به مدیریت جدید مرکز ملی فرش شاهد اتفاقات مطلوبی در آینده نزدیک باشیم.

وی درخصوص مشکلات بیمه قالیبافان نیز بیان کرد: خوشبختانه اخیرا در زمینه بیمه قالیبافان (بیمه عشایر؛ روستایی؛ کشاورزان) اقدامات بسیار مطلوبی صورت پذیرفته است. در حال حاضر می‌توان عنوان کرد برای هر قالیبافی که تمایل به تحت پوشش قرارگرفتن  بیمه دارد هیچ مشکلی وجود ندارد. امید است با اتخاذ تدابیر لازم از سوی مرکز ملی فرش به زودی شاهد رونق بازار داخلی و خارجی باشیم.

باید برخی مواد اولیه برای تولید فرش دستباف وارد شود

کلالی با بیان اینکه برخی از مواد اولیه نظیر ابریشم، پشم، رنگزاها (قرمز دانه و...) با توجه به نوع تولید ( بویژه با رج‌شمار بالا ) ضرورت دارد تا وارد شوند، تصریح کرد: علی‌رغم اینکه تولید داخل وجود دارد، لیکن به لحاظ کیفیت در حد مورد نظر تولید کننده و تاجر نیست و باید دراین خصوص تدبیر شود  و در زمینه تولید و فراوری مواد اولیه از دستگاهای نوین و به روز استفاده شود.  همچنین در تولید محصولاتی نظیر پشم برنامه‌ریزی شده تا تولید نژاد دام‌های مورد نظر در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار گیرد.

وی ادامه داد:  البته همیشه ضرورت به تولید همه مواد اولیه مورد نیاز نیست، چرا که ممکن هست کشور دارای مزیت نسبی نباشد و قیمت تمام شده آن بصورت  واردات ارزان‌تر باشد. البته در این خصوص باید کار کارشناسی صورت پذیرد تا موضوع اشتغالزایی و ضرورت تولید داخلی نیز مد  نظر قرار گیرد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی تاکید کرد: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۱۲ واحد تولیدی متمرکز و غیرمتمرکز در سطح استان بدون تسهیلات بانکی با میزان اشتغال بیش از ۴۰۰  نفر ایجاد شده است .

هادی مخملی، رئیس اتحادیه فرش دستباف مشهد نیز در گفت‌وگو  با ایسنا در خصوص میزان تولید و صادرات فرش دستباف استان در ۱۰ ماه اخیر سال جاری اظهار کرد: بازار در سال جاری با گران شدن مواد اولیه روبه‌رو بوده است. اقتصاد معکوسی در رابطه با تولید فرش دستباف اتفاق افتاد. به دلیل گران شدن مواد اولیه تاب‌آوری بافندگان خانگی کم شده و بافندگان قادر به تولید بالا نیستند و تولید در استان کاهش یافته است. بازار دچار رکود تورمی شده و  به دلیل کمبود تولید در استان در سال جاری نمایشگاه برگزار نشده است.

کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی تولید فرش دستباف در خراسان رضوی

رئیس اتحادیه فرش دستباف مشهد در زمینه میزان تولید فرش دستباف در یک سال گذشته با شیوع بیماری کرونا بیان کرد: تولید فرش دستباف در استان در یکسال گذشته بین ۳۰ الی ۴۰ درصد کاهش داشته است. این کاهش به دلیل اقتصاد معکوسی است که به دلیل بیماری کرونا حاصل شده و رکود تورمی را ایجاد کرده است. 

وی با اشاره به اینکه «بیماری کرونا بر صادرات فرش دستباف استان لطمه وارد کرده است»، خاطر نشان کرد: به دلیل ارزشمند بودن فرش دستباف و علاقه‌مندی مشتریان کشورهای مختلف به فرش دستباف خراسان‌رضوی این فرش جایگاه خود را در دنیا حفظ کرده است. خراسان‌رضوی ویژگی سفارش پذیر بودن دارد که این مساله به تنوع در تولید و ایجاد سبک‌های مختلف و تولید فرش‌های با بزرگ پارچه مرتبط است.

رتبه دوم خراسان رضوی در تولید و صادرات فرش دستباف در کشور

مخملی در مورد جایگاه خراسان‌رضوی در تولید و صادارت فرش دستباف عنوان کرد: خراسان‌رضوی در  تولید و صادرات فرش دستباف در کشور رتبه دوم را داراست.

وی ادامه داد: آمار دقیق گمرکی در مورد  میزان صادرات از گمرکات استان وجود ندارد، زیرا فرش‌های خراسان‌رضوی از گمرکات مختلف کشور صادر می‌شوند. به خاطر اینکه تولیدات متنوع در کشورهای مقصد صادارت سفارش خاص خود را در خصوص  فرش دستباف استان دارند. در سال‌های اخیر در زمینه صادارات فرش دستباف به امریکا به دلیل تحریم‌ها با کاهش۳۰ تا ۳۵ درصدی مواجه  بوده‌ایم.  این کاهش صادرات لطمه زیادی را به صادرات فرش دستباف ایران  به خصوص فرش دستباف خراسان رضوی وارد کرده است. کشورهای چین، ژاپن، کشورهای عربی، ایتالیا، اندونزی، و.. مقصدهای صادراتی  فرش دستباف استان هستند.

رئیس اتحادیه فرش دستباف مشهد در  رابطه با  مشکل  بیمه  قالیبافان  تصریح کرد: بیمه  قالیبافان هر ساله در بودجه دولت دیده می‌شود ولی محل اعتباری برای آن در نظر گرفته نمی‌شود. اما به تازگی مرکز ملی فرش اقدام بسیار خوبی برای بیمه قالیبافان و تحت پوشش قرار دادن آن‌ها با بیمه عشایری انجام داده است. این نوع توجهات به بافندگان فرش دستباف باعث می‌شود تا امید به ادامه کار در آن‌ها بیشتر شده و این صنعت سرپا باقی بماند. با توجه به پروانه‌های صادر شده کارگاه‌های جدیدی در استان شروع به فعالیت کرده‌اند.

رشد ۱۴درصدی صادرات فرش با وجود تحریم‌ها

رشد ۱۴درصدی صادرات فرش با وجود تحریم‌ها

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: با وجود شرایط تحریم و شیوع کرونا صادرات فرش دستباف نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد رشد داشته است.


به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، فرحناز رافع روز یکشنبه در آیین افتتاح بیست و سومین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان در جمع خبرنگاران افزود: افزایش صادرات فرش دستباف مستلزم اتفاقاتی در تولید و صادرات و عرضه فرش است.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های برای صادرات فرش دستباف ایران در سال آینده پایانه‌های صادراتی، خانه‌های فرش و نمایشگاه‌های خارج از کشور و تحریک تقاضا، ذائقه شناسی و سلیقه یابی در کشورهای هدف به ویژه اوراسیاست.


رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: برای صادرات سال آینده ۱۵۰ میلیون دلار نقطه هدف است، در فرش ایجاد اشتغال و مهیاسازی بستری برای گرایش جوانان به این هنر صنعت حایز اهمیت است.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های برای صادرات فرش دستباف ایران در سال آینده پایانه‌های صادراتی، خانه‌های فرش و نمایشگاه‌های خارج از کشور و تحریک تقاضا، ذائقه شناسی و سلیقه یابی در کشورهای هدف به ویژه اوراسیاست.


رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: برای صادرات سال آینده ۱۵۰ میلیون دلار نقطه هدف است، در فرش ایجاد اشتغال و مهیاسازی بستری برای گرایش جوانان به این هنر صنعت حایز اهمیت است.

رافع ادامه داد: ۲۵ میلیون تومان تسهیلات توسط بانک قرض الحسنه و بیست میلیون تومان تسهیلات کارت اعتباری برای خرید مواد اولیه و یا معیشتی قالیبافان با شرایط ویژه اعطا می‌شود.


رییس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: از سال ۸۸ تاکنون بیمه جدیدی برای قالیبافان نداشتیم اما امسال سهمیه ۴۶۰ هزار بیمه را از صندوق عشایر و روستایی و درمان و تکمیلی را از بیمه ایران به همراه تسهیلات اخذ کردیم.


وی اضافه کرد: بیش از ۳۰۰ هزار نفر قالیباف و مشاغل زیرمجموعه تاکنون مورد تایید سازمان‌های استانی، اتحادیه‌ها و تشکل‌ها و در مسیر صدور کارت قرار دارند.


رافع بیان کرد: برای پوشش صددرصدی بیمه قالیبافان اقدام کردیم و تا ۲ هفته آینده امکان ثبت نام افراد وجود دارد.


وی با بیان اینکه فرش دستباف ایران آسیب ناپذیر است، خاطرنشان کرد: فرش ایران بلحاظ کیفیت بی بدیل بوده و حرفی برای گفتن دارد.


رافع ادامه داد: برای اینکه برند فرش ایران را مورد سوء استفاده قرار ندهند به صورت آزمایشی کمیته امداد امام(ره) نشان جمعی احسان را رونمایی کردند و علامت تاییدی را مرکز ملی فرش با همکاری قوه قضاییه و وزارت دادگستری اخذ شد.


به گفته وی شرکتی معتبر در کره جنوبی و سازمان وایپو در ژنو علامت تاییدی بر روی فروش‌های دستباف ایرانی برای شفاف سازی و مشخص شدن کیفیت درج خواهد کرد.


رییس مرکز ملی فرش ایران اضافه کرد: فروش‌های گران قیمت ایرانی به زودی صاحب شناسنامه خواهند شد زیرا فرش دستباف ایرانی در بافت و کیفیت بی بدیل است.


وی افزود: هزینه تمام شده فرش دستباف در ایران در زمینه فرش تجاری بالاست از این رو کاهش واردات تعرفه ابریشم از ۲۶ درصد به ۲۰ درصد رساندیم.


رافع بیان کرد: حوزه رفع تعهدات ارزی با تلاش وزارتخانه به یکسال تبدیل شده و تداوم معافیت مالیاتی برای تولیدکنندگان فرش در حمایت از صادرات فرش دستباف و اصلاح نژاد دام، بهبود وضعیت مواداولیه در ارزش زنجیره تامین اقداماتی صورت گرفته است.


وی اظهار کرد: به دنبال کیفیت و کمیت مواد اولیه با همکاری جهاد کشاورزی هستیم، در حوزه پشم به ویژه پشم مرغوب در استان‌های کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، خوزستان، گیلان باید اقدامات جدی صورت بگیرد.


رییس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: برای ارتقای کیفیت فرش دستباف و یافتن جایگاه صادرات و پایین نیامدن ارزش فرش باید به ناچار از مواد اولیه خارجی استفاده کنیم.


وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی و پارک علم و فناوری باید کمک کنند تا در حوزه مواد اولیه ارتقا صورت گیرد تا مجبور به واردات نباشیم.

مطالب دیگر: 

قیمت لمینت دندان 1400

به گفته رافع، در زمان حاضر ۹۰ درصد از ابریشم مورد استفاده وارداتی است.


وی خاطرنشان کرد: ۲ میلیون نفر بافنده در کشور وجود دارد که در مقابل این ۱۸ هزار نوغان کار هستند که پاسخگوی نیاز ما نیست از این رو باید سایر دستگاه‌های اجرایی به فرش دستباف در حوزه مواد اولیه کمک کنند.


رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: در زنجیره تامین مواد اولیه در ابریشم و پشم دچار مشکلاتی هستیم که اگر این مشکلات مرتفع شود هزینه تمام شده برای فرش دستباف کاهش پیدا می‌کند.


بیمه قالیبافان مشکل اصلی این حوزه

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: بیمه نبودن تعداد زیادی قالیبافان مشکل اساسی در صنعت فرش بود که این مشکل مرتفع شده است.


حسن قاضی عسگر گفت: تصمیمات ناشی از بازگشت ارز از دیگر مشکلات این حوزه است که اکنون به دنبال حذف آن هستیم.


وی اضافه کرد: زمینه تولید فرش و صنایع دستی به عنوان زمینه اشتغالزا می‌دانیم نه ارزآوری ، از این رو به دنبال حذف دستورالعمل بازگشت ارز برای این هنر صنعت هستیم.


معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان اضافه کرد: باید سلیقه یابی مشتریان در کشورهای مختلف در صنعت فرش دیده شود و براساس بازار هدف فرش بافته شود تا برای فروش و صادرات فرش دستباف ایرانی مشکلی بوجود نیاید.


 بیست و سومین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان امروز به مدت ۶ روز با حضور مسئولان کشوری و فعالان این حوزه در محل دائمی برپایی نمایشگاه‌های بین المللی این استان گشایش یافت.

مقالات مرتبط دیگر:

قالیشویی مجیدیه