همه چیز دان

اینجا درباره همه چیز صحبت میشه

همه چیز دان

اینجا درباره همه چیز صحبت میشه

ضرورت نجات تار و پودر فرش دست باف فارس از گره رکود و بی توجهی مسئولان

 

 

  به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، غلامحسین زنهاری رئیس اداره فرش سازمان صنعت معدن و تجارت استان فارس در گفتگو با شیرازه از فرش دست باف به عنوان یک فرهنگ غنی ایرانی یاد کرد و گفت:فرش دست باف بعنوان فرهنگ و هنر این سر زمین در اَدوار مختلف تاریخ، نشانه هنر و تمدن عمیق و پر قدرتی است که نه تنها در مقابل هجوم اقوام مختلف مقاومت کرده بلکه در مقابل تمام فرهنگ های تحمیلی بیگانه نیز مقاوم ایستاده و چه بسیار آنها را در خود حل نموده و به آن سیمای ایرانی ببخشیده است.

وی با بیان اینکه کیفیت استثنای این کالا که ترکیبی از هنر و صنعت است به سهولت باعث گذر آن از مرزهای تاریخ و زمان حال گردیده است، اظهار کرد:جای حیرت نیست که میتوانیم حضور و گسترش آن را حتی در شرایطی که صنایع ماشینی زندگی دلپذیر انسانی را مورد هجوم قرار داده مشاهده کنیم.

زنهاری با تاکید بر اینکه اما مساله امروز فرش دست باف مساله بودن یا نبودن است، تصریح کرد: باید به هرطریق این هنر صنعت، بعنوان یک کالا ی با ارزش و یک تولید مفید ملی با ابعاد گسترده و یک صنعت خود کفا هرچند دستی و سنتی در جامعه مطرح شود و دولت و مردم می بایست نسبت به سرنوشت این کالا و صد هزار نفری که در تولید آن نقش دارند و از طریق آن زندگی و امرار معاش می نمایند توجه کنند.

رئیس اداره فرش سازمان صمت فارس ادامه داد: باید دانسته شود که فرش دست باف به غیر از یک کف پوش زیبا با نقش های هنرمندانه یک کار با ارزش تولیدی است که به تمام ضوابط و قوانین حمایتی مربوط به حوزه کسب و کار و تولید نیازمند است.

وی افزود: به جرأت می توان گفت فرش دست باف یک بسته ی فرهنگی کامل تولید کنندگان و صادرکنندگان است، به نوعی فرش دست باف سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران هستند.

بیشتر بخوانید : قالیشویی در سراج

این کارشناس فرش در ادامه به بخشی از چالش ها و مشکلات عرصه هنر صنعت فرش دست باف بصورت تیتر وار اشاره کرد و افزود : اولین مورد بالا بودن هزینه تولید است، برخی از گذاره های موثر در این امر کمبود مواد اولیه مانند پشم است که به دلیل خشکسالی، رنگ زاهای گیاهی کمتر در دسترس تولید کننده قرار دارد.

عدم اقبال دانش آموزان و دانشجویان برای ادامه دادن درس در این رشته است از دیگر چالش های حوزه فرش است که زنهاری به ان اشاره کرد و افزود: سومین مورد کاهش بازارهای هدف به دلیل عدم امکان انتقال پول است، همچنین بالا بودن هزینه های حمل نقل، عدم تبلیغات میدانی و ترویجی موثردر بازارهای داخلی و اینکه مشخص شود وجه تمایز ارزشی فرش دست باف نسبت به فرش ماشینی چیست، عدم برگزاری نمایشگاه های تخصصی فرش دست باف در بازارهای هدف صادراتی و همچنین عدم امکان بازدید های بخش خصوصی بصورت سوبسید دار از بازارهای صادراتی از دیگر چالش های حوزه فرش هستند.

به گزارش شیرازه، فرش دستباف ایرانی به عنوان یک برند قدیمی جایگاهی در عرصه بین الملل دارد و یکی از صنایع مهم و کلیدی برخی استان‌ها از جمله فارس محسوب می‌شود اما مدتی است که با مشکلات متعددی در بخش تولید و صادرات دست و پنجه نرم می کند و گره رکود بر تار و پودش خورده است.

در بخش دوم این مصاحبه رئیس اداره فرش سازمان صمت فارس به ارائه پیشنهادات و راهکارهایی که میتوان در این مقطع کمک بسزایی برای ارتقاء توسعه و احیای فرش دست باف استان و کشور داشته باشد اساره کرد که در شماره بعد منتشر خواهد شد.

منبع : شیرازه 

چشم امید «ایپک آیدین قالی تبریز» به مساعدت دستگاه قضایی است

 

 

گروه اقتصادی: چندی پیش در مطلبی با عنوان «فرش دست بافت ایرانی و معضلی به نام بازاریابی ضعیف جهانی» به فرصت سوزی عظیمی که در خصوص این مزیت نسبی اقتصادی کشور صورت می‌گیرد پرداخته و گفتیم که چون بازاریابی خوبی برای فرش ایرانی دست بافت انجام نشده است، نمی‌توانیم مانور لازم را در این رابطه داشته باشیم.

به گزارش بولتن نیوز به نقل از ایسنا، اما ماجرای نزول ما در بازار فرش و در مجموع در حوزه اقتصاد به اینجا ختم نمی‌شود. مسائل مهمتری هم هست که اگر این موارد حل نشود، نمی‌توان به بهبود شرایط اقتصادی ایمان داشت. یکی از این مسائل که شاید بتوان گفت اصلی‌ترین و در عین حال موثرترین مشکل ما در بحث پیشرفت اقتصادی و تغییر وضعیت تولید فرش در کشور است، عدم جذب سرمایه‌گذاری خارجی و فراری دادن افراد حاضر است. یعنی مجموعه اقداماتی که باعث شده نه تنها پول به این کشور وارد نشود، بلکه همین سرمایه های داخلی و خارجی موجود نیز دنبال رفتن از کشور باشند.

برای مثال وقتی به ماجرای سرمایه‌گذاری که از کشور ترکیه به ایران و دقیق‌تر، شهرک سلیمی تبریز آمده و به قصد انتقال و ارتقای تکنولوژی فرش‌های سبک، کلی فعالیت کرده نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که حقیقتا ما هیچ جاذبه‌ای برای سرمایه گذار خارجی نداریم. تازه بعد از هدر رفت سرمایه و درگیری‌هایی که در سیستم قضایی کشور، یعنی دادسرای ممقان داشته، هیچ آورده‌ای به دست نیاورده و کسی در این کشور، چه از دستگاه اجرایی چه از دستگاه قضایی، کمکی به این غریبی که آمده بود تا در کشور ما فعالیت اقتصادی کند، نکرده.

مطالب پیشنهادی : قالیشویی رسالت

امیدواریم با رسانه‌ای شدن و مطرح شدن این موضوع در فضای رسانه‌ای، گوش شنوایی برای شنیدن این وضعیت نامناسب وجود داشته باشد تا با همین اقدامات، قدم‌های لازم برای اعتمادسازی جهت جذب سرمایه‌گذاران خارجی و حتی حفظ سرمایه‌گذاران داخلی برداشته شده و این فعالیتهای خرد اقتصادی، کوچک شمرده نشود.

منبع : بولتن نیوز

حمایت از کانون‌های فرهنگی مناطق محروم به اشتغال و امیدآفرینی منتهی می‌شود

 

 

  به گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «انسیه خزعلی» معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با حضور در روستای آسفیچ از کانون فرهنگی و هنری این روستا بازدید و با بانوان روستا به گفت‌وگو نشست. در این روستا نظری یکی از بانوان فعال توانسته بود علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی زمینه‌های اشتغال تعدادی از بانوان را در طبقه دوم مسجد فراهم کند و خواستار حمایت برای گسترش کارآفرینی جهت جوانان شد.

بیشتر بخوانید : قالیشویی فشم

خزعلی با تاکید بر اینکه نقطه امید دولت سیزدهم در بین مردم مناطق محروم است، گفت: آقای رئیسی از زمان عهده‌دار شدن مسئولیت بر توجه ویژه به مناطق محروم تاکید مکرر داشتند یکی از ضرورت‌های حمایت درمناطق محروم کسب و کار‌های بومی سازی شده است معرفی و آموزش مشاغل مناسب هر منطقه می‌تواند با درنظرگرفتن محدودیت‌هایی مانند کمبود آب کشاورزی و ویژگی‌های خاص صنایع محلی بهترین فرصت شغلی را مهیا کند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید براینکه ظرفیت اشتغال بانوان در مناطق محروم جزو مواردی است که باید ویژه پیگیری شود عنوان کرد: متاسفانه نه تنها ایران بلکه اقتصاد جهان دچار تغییرات و نابسامانی است در این میان بانوان هستندد که میتوانند علاوه بر مدیریت اقتصاد خانواده در اقتصاد کشور هم نقش موثری ایفاکنند.

وی با اشاره به قابلیت‌های ویژه بانوان در زمینه اشتغال عنوان کرد: بسیاری از زنان ساکن روستا‌ها مهارت‌های خاصی مانند خیاطی، قالی باقی، صنایع تبدیلی و گیاهان دارویی بالقوه در وجودشان دارند که با حمایت میتوان زمینه فعلیت و اشتغال را در زمینه‌های بومی فراهم کرد.

بیست و پنجمین نمایشگاه تخصصی - صادراتی فرش دستباف اصفهان

 

 

  بیست و پنجمین نمایشگاه تخصصی- صادراتی فرش دستباف اصفهان که با عنوان نمایشگاهی Carpex شناخته می‌شود، طی روزهای 5 تا 10 بهمن‌ماه 1401 در محل نمایشگاه بین‌المللی اصفهان با حضور مشارکت کنندگان به نام و برندهای مطرح این هنر صنعت برگزار خواهد شد.

برگزاری نمایشگاه فرش دستباف در اصفهان، می‌تواند جذابیتی دو چندان داشته باشد. فرش دستباف به سبب ارزش‌افزوده بالا، میزان اشتغالزایی و کسب درآمد ارزی برای کشور، از دیرباز مورد توجه همه اقشار مردم و مسئولان قرار داشته است. ارزش هنری فرش دستباف ایران که قرن‌ها زینت‌بخش موزه‌های معروف دنیا بوده، بر اهمیت این فرآورده مهم تجاری و فرهنگی می‌افزاید. شرکت نمایشگاه‌ بین‌المللی اصفهان نیز با فراهم آوردن مقدمات برگزاری نمایشگاه فرش دستباف و معرفی فرش ایران در نمایشگاه‌، به بازاریابی آن کمک می‌کند.

قالیشویی میگون

در این میان توجه به موضوع صادرات، یکی از اصلی‌ترین اهداف برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه تخصصی صادراتی فرش دستباف اصفهان است. از جمله اهداف دیگر برگزاری این نمایشگاه را می‌توان توسعه فروش داخلی، معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌های این بخش اقتصادی، برنامه‌ریزی برای حل مشکلات، بررسی موانع و نقاط ضعف موجود این صنعت، ایجاد بسترهای مناسب برای سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی، ایجاد زمینه اشتغال و کارآفرینی، آشنایی دست‌اندرکاران با محصولات، نوآوری‌ها و ظرفیتهای موجود، ایجاد فضای رقابتی سالم میان تولیدکنندگان داخلی برای ارتقای کیفیت تولید، ایجاد ارتباط مستقیم و رو در رو میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان دانست.

بروشور بیست و پنجمین نمایشگاه تخصصی - صادراتی فرش دستباف اصفهان جهت بهره برداری علاقمندان پیوست می‌باشد.

منبع : معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه

مفروش شدنِ تمام نمازخانه‌های مدارس استان یزد تا اواسط دی

 

 

حجت‌الاسلام سید اکبر موسوی مدیر ستاد اقامه نماز استان یزد در نشست ستاد اقامه نماز شهرستان بافق گفت: در سالروز ورود رهبر معظم انقلاب به استان یزد، اجلاس استانی نماز برگزار می‌شود که مهمترین برنامه این اجلاس، مفروش کردن نمازخانه مدارس است.

او بیان کرد: تصمیم داریم با کمک خیران، نمازخانه، در مدارسی که نمازخانه ندارند، ساخته شود.

بیشتر بخوانید : قالیشویی لواسان

موسوی خاطر‌نشان کرد: در استان حدود ۳۰ مدرسه، نمازخانه ندارند که با همت مسئولان و خیران در این تعداد مدرسه نیز، نمازخانه ساخته می‌شود.

اقامه نماز درمدارس، ایجاد ایستگاه پخش اذان در میادین و بوستان‌های شهر، ساماندهی امور مسجد بین راهی حضرت امام خمینی (ه) بافق در محور یزد-بافق، اجرای طرح سلامت معنوی در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی و برگزاری مسابقات و جشنواره‌های ویژه نماز، از موضوعات دیگری بود که در این ستاد بررسی شد.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان