همه چیز دان

اینجا درباره همه چیز صحبت میشه

همه چیز دان

اینجا درباره همه چیز صحبت میشه

فرش قرمز "ونیز" برای جشنواره ای کاملا حضوری

فرش قرمز "ونیز" برای جشنواره ای کاملا حضوری

جشنواره بین المللی فیلم ونیز در تدارک برای برگزاری دوره آتی این رویداد سینمایی به صورت کاملا حضوری و با شرایط دوران پیش از کروناست.

به گزارش ایسنا به نقل از ورایتی، در حالی که جشنواره های فیلم تورنتو (۹ تا ۱۸ سپتامبر، ۱۸ تا ۲۷ شهریور) و همچنین جشنواره فیلم ساندنس در سال ۲۰۲۲ اعلام کرده اند همچنان به صورت ترکیبی از رویدادهای حضوری و مجازی برگزار خواهند شد، اما مسئولان جشنواره ونیز در حال برنامه ریزی برای برگزاری این رویداد سینمایی از تاریخ ۱ تا ۱۱ سپتامبر (۱۰ تا ۲۰ شهریور) به صورت کالا حضوری و با شرکت صدها خبرنگار از سراسر جهان هستند.


بینال ونیز که برگزارکننده جشنواره سالانه فیلم ونیز است، قصد دارد دو سالانه معماری ونیز را نیز به همین شکل و از تاریخ ۲۲ می و با عنوان «چگونه با هم زندگی خواهیم کرد؟» برگزار کند که با حضور نمایندگان و پروژه های معماری از ۴۶ کشور جهان و بیش از ۴۰۰ خبرنگار بین المللی برپا خواهد شد.


«ماریو دراگی» نخست وزیر ایتالیا در تلاش برای احیای صنعت گردشگری این کشور است و از اواسط ماه می شرایط را برای بازگشت گردشگران واکسینه شده، بهبود یافته از ویروس کرونا و یا با تست منفی فراهم می کند. با توجه به برگزاری حضوری دوسالانه معماری ونیز، پیش بینی می شود ۷۰ درصد از هتل های ونیز تا اواخر ماه می بازگشایی شوند.


«کلودیو اسکارپا» رئیس انجمن هتلداران ونیز اعلام کرده تا ماه سپتامبر که زمان برگزاری جشنواره فیلم ونیز است، این شهر برای گردشگران واکسینه شده از بیشتر کشورهای جهان ایمن و قابل دسترس خواهد بود.


از جمله مهم ترین فیلم هایی که صحبت هایی مبنی بر نمایش آن در ونیز مطرح شده می توان به «تل ماسه» جدیدترین ساخته «دنیس ویلنوو» اشاره کرد که آخرین بار در سال ۲۰۱۶ با فیلم علمی-تخیلی «ورود» به ونیز آمده بود.


درام «دست خدا» ساخته «پائولو سورنتینو» کارگردان ایتالیایی برنده اسکار، «جنون» ساخته «گابریله مانتی» دیگر فیلمساز ایتالیایی، «در یک صبح نیمه ابری» از کارگردان فرانسوی «برونو دومو» و «آرزوهای بر برباد رفته» از «زاویه دولان» نیز به احتمال فراوان در ونیز ۲۰۲۱ رونمایی خواهند شد.

دندانپزشکی دیجیتال

جشنواره فیلم ونیز تنها جشنواره بزرگ سینمای جهان بود که به صورت حضوری برگزار شد، گرچه با ستاره ها، میهمانان و خبرنگاران بین المللی کمتری نسبت به سال های گذشته. فیلم «سرزمین آواره ها» از «کلوئی ژائو» در ونیز ۲۰۲۰ رونمایی شد و در نهایت موفق ترین فیلم سال در فصل جوایز سینمایی نام گرفت.


هفتاد و هشتادمین جشنواره بین المللی ونیز به عنوان قدیمی ترین جشنواره سینمایی جهان امسال از تاریخ ۱ تا۱۱ سپتامبر (۱۰ تا ۲۰ شهریور) برگزار می شود و «بونگ جون هو» کارگردان موفق اهل کشور کره جنوبی ریاست هیات داوران بخش رقابتی را بر عهده خواهد داشت.

مقالات دیگر: قالیشویی شرق تهران

فرش، زیبایی‌اش را به نقشه مدیون است

یک فعال حوزه فرش:

فرش، زیبایی‌اش را به نقشه مدیون است

ایسنا/زنجان یک فعال حوزه فرش گفت: یکی از موارد بنیادی و اساسی تولید فرش، مرحله نقشه‌کشی و طراحی آن است که زیبایی فرش مدیون طراحی‌اش است.


بیشتر بخوانید« بهترین کلینیک لمینت دندان در تهران

ناصر حسین‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به طراحی نقشه فرش، اظهار کرد: طراحی و نقاشی فرش یکی از بخش‌های مهم تولید فرش است. پویایی طراحی می‌تواند زمینه بازارگرمی فرش دستباف را ایجاد کند و این پویایی در گرو حضور بیشتر جوانان در این عرصه است.


وی افزود: رونق بازار فرش باعث رغبت جوانان برای حضور در این عرصه است و امیدواریم با رونق این هنر - صنعت، شاهد افزایش تقاضای نقوش جدید و استاندارد از جانب بافندگان باشیم و با رغبت بافندگان، متقاضیان خانگی و تجاری نیز با طرح، نقشه و حتی رنگ‌بندی‌های جدیدی مواجه می‌شوند و بازار تنوع بیشتری را در خود جای می‌دهد.


این فعال حوزه فرش ادامه داد: از گذشته تاکنون فرش ایرانی به‌ دلایلی مانند زیبایی، ظرافت، طرح، بافت و رنگ در عرصه جهانی دارای اعتبار است. دلیل اساسی حفظ این موقعیت و ارتقای آن در طول این سال‌ها توجه و دقت عوامل تولید آن است اما در این بین یکی از موارد بنیادی و اساسی تولید فرش مرحله نقشه‌کشی و طراحی آن است که زیبایی فرش مدیون طراحی‌اش است.


پیشران حوزه فرش طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در زنجان، با اشاره به ایراداتی که در برخی نقشه‌های در حال بافت به وجود آمده است، تصریح کرد: در استان زنجان نقشه‌های قلتوق، بیدگینه و ده‌جلال ثبت جهانی شده است. در حال حاضر برخی نقشه‌ها را می‌توان اصلاح هندسی کرد، به‌ طوری که در برخی فرش‌ها شاهد آن هستیم که گل گوشه وجود ندارد و یا بافته‌ها قرینه نیست که سبب می‌شود کیفیت بافت و حتی نقشه کاهش یابد.


حسین‌خانی یادآور شد: باید جوانان وارد حوزه طراحی فرش شوند؛ چراکه آنان با توجه به نگرشی که دارند، می‌توانند نقشه‌های جدیدتری را طراحی کنند، نقشه‌هایی که در آینده نیز مورد توجه و ذائقه بازار باشد، زیرا آینده متعلق به جوانان است.


مقالات دیگر: قالیشویی لویزان

اجاره میز و صندلی شرق تهران

محدودیت تردد، چالش جدی صاحبان تالارهای پذیرایی مشهد

ایلنا از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

محدودیت تردد، چالش جدی صاحبان تالارهای پذیرایی مشهد/ یک رستوران‌دار: بر سر دوراهی مانده‌ایم ؛ بمانیم یا ببندیم

رئیس اتحادیه صنف تالارهای پذیرایی و ظروف کرایه مشهد با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۸۶ تالار و ۵۱ باغ تالار دارای پروانه در مشهد فعالیت دارند گفت: به‌تازگی مجوز فعالیت تالارهای مشهد صادرشده اما منع ترددهای شبانه اجازه برپایی مجالس را نمی‌دهد.


به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، به دلیل شیوع ویروس کرونا و بر اساس تصمیم ستاد ملی در ۱۰ ماه گذشته تمامی تالارهای پذیرایی کشور به‌صورت صددرصدی تعطیل بودند.همین امر باعث شد بسیاری از کارگران این بخش اخراج و صاحبان تالارها یا ورشکست شوند و یا در شرایط مالی بسیار سختی قرار گیرند.


اگرچه بازگشایی مشروط آنها و صدور مجوز پذیرایی از میهمان‌ها  با ظرفیت کنترل‌شده و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی   خبر خوبی برای صاحبان این شغل است اما به گفته آن‌قدر مشکلات بر روی‌هم انباشت شده که این اتفاق خوب خیلی به چشم نمی‌آید.


بر سر دوراهی مانده‌ایم


حسین حقیقت مدیر یکی از تالارهای پذیرایی در مشهد به ایلنا گفت: برفرض که ما دوباره ده‌ها کارگر را سرکار آوردیم و نسبت به خریداری مواد اولیه و پر کردن یخچال‌ها اقدام کردیم ولی چه تضمینی وجود دارد که یک ماه دیگر وضعیت مشهد قرمز نشود و دوباره رأی به تعطیلی تالارها ندهند.


او عنوان می کند: از طرفی کرونا هنوز بسیاری از مردم را ترسانده و خیلی از افراد  حاضر نیستند در اماکن عمومی حاضر شوند، زیرا بعید می‌دانم تالارها مانند گذشته با استقبال مردم روبرو شود.همین موضوع  ما را بر سر دوراهی گذاشته که آیا دوباره آنها را راه‌اندازی کنیم یا خیر.


او بابیان اینکه هزینه‌های نگهداری تالارها و پرداخت حقوق نگهبانان یکی دیگر از مشکلات این صنف در ایام کرونایی بود افزود: تعداد زیادی از تالار‌داران به دلیل عدم توانایی مالی و نداشتن درآمد خواستار فسخ قرارداد هستند اما صاحبان ملک  قبول نمی‌کنند.


امید رضوی متصدی یکی از باغ تالار های طرقبه شاندیز با بیان اینکه تعداد زیادی از نیروهای شاغل در تالار به دلیل تعطیلی و عدم برگزاری مراسم تعدیل شدند می‌افزاید: تالار دارها به دلیل پرداخت هزینه‌ها  مجبور به فروش خودرو و منازل خود شدند تا بتوانند بدهی‌های خود را پرداخت کنند.


او بیان می‌کند: نزدیک یکسال  است که کار نکردیم،   ماشین زیر پایمان را برای مخارج زندگی فروختیم اما نه تنها هیچ کمکی به ما نشد بلکه هرروز از طرف دولت و دستگاه‌های اجرایی و به‌ویژه بانک‌ها بابت بدهی‌های به تعویق افتاده نامه‌های تهدیدآمیز دریافت می‌کنیم.


منع ترددهای شبانه اجازه برپایی مجالس نمی‌دهد


رئیس اتحادیه صنف تالارهای پذیرایی و ظروف کرایه مشهد نیز در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: از اسفندماه سال گذشته در پی ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تعطیل شدن اجباری صنوف، تالارهای پذیرایی نیز تعطیل شدند که تعطیلی تا دی‌ماه امسال به‌طور پیوسته ادامه داشت.


ابراهیم حقیقی بابیان اینکه هر یک از تالارهای پذیرایی ۱۰ تا ۳۰ نفر کارگر و نیروی انسانی دارد که با احتساب افراد خانواده‌های آنان بین ۵۰ تا ۱۵۰ نفر از یک تالار ارتزاق می‌کنند ادامه داد: متأسفانه در ایام شیوع کرونا علاوه بربسته شدن برخی تالارها و بیکار شدن تعدادی از کارگران، تعداد زیادی از تالارها به دلیل عدم توانایی در تأمین هزینه‌های خود مجبور به تعدیل نیروی انسانی شدند.


حقیقی بابیان اینکه هم‌اکنون ۸۶ تالار و ۵۱ باغ تالار دارای پروانه در مشهد فعالیت دارند بیان کرد: به‌تازگی مجوز فعالیت تالارهای مشهد صادرشده اما منع ترددهای شبانه اجازه برپایی مجالس را نمی‌دهد.


او اظهار کرد: این در حالی است که متأسفانه به علت ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ الی ۴ صبح مشکل‌ساز است و فکر نمی‌کنم صاحبان مجالس و مهمانان از این موضوع استقبال کنند و مجالس خود را برگزار کنند.‌


او  بابیان اینکه هیچ صاحب‌مجلسی حاضر به برپایی میهمانی خود در زمان صبح نیست و معمولاً مجالس از ساعت ۷ عصر به بعد برگزار می‌شود افزود:  این موضوع هیچ کمکی به جبران خسارت‌ تالارها نمی‌کند و تاکنون نیز هیچ استقبالی از این بازگشایی نشده  و از طرفی صاحبان تالارها هنوز برای خرید اجناس موردنیاز مرددند.


 محدودیت تردد، چالش جدی صاحبان تالارهای پذیرایی


رئیس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد  نیز بابیان اینکه  در حال حاضر  مشهد و ۱۷ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت آبی و ۱۵ شهرستان دیگر در وضعیت زرد قرار دارند اظهار کرد: وضعیت آبی کم‌خطرتر از زرد است و طبق دستورالعمل‌های کرونایی در شرایط زرد فعالیت مشاغل رسته‌های یک، ۲ و سه بلامانع است.


محمد باباخانی اظهار کرد: تالارهای پذیرایی در گروه مشاغل سطح سه قرار دارند که از زمان شیوع کرونا تاکنون جز برای‌ مدت کوتاهی اجازه فعالیت نداشتند.


او گفت:  طبق دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا تالارهای پذیرایی و عروسی در شرایط زرد امکان فعالیت دارند ولی بحث منع تردد شبانه وجود دارد که امکان فعالیت به تالارهای پذیرایی را نمی‌دهد.


باباخانی افزود: از سوی دیگر با کاهش تعداد مبتلایان به کرونا و قرار گرفتن شهرستان‌های خراسان رضوی در وضعیت آبی و زرد، تمام مشاغل به‌جز مشاغل سطح چهار اجازه فعالیت دارند اما مسئله منع تردد شبانه برقرار است و امکان فعالیت تالارها در این شرایط وجود نخواهد داشت.


گزارش: محمدعلی میرشکار


مقالات دیگر: تشریفات مجالس شمال تهران

چشم‌انداز باغ دلگشای ایرانی در فرش ایران

چشم‌انداز باغ دلگشای ایرانی در فرش ایران

قالی ایرانی همان باغ ایرانی که حوض‌ها، جوی‌ها، درختان و گل‌ها و دیوارهایی است که باغ را محصور کرده‌اند و به فراخور دوران و ذوق هنرمندان دچار تغییر شده‌اند.به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، باغ ایرانی همان فردوس یا بهشت است و قالی از باغ‌های ایرانی الهام گرفته شده است، گفته می‌شود پردیس‌ها، باغ‌های بزرگ ایران کهن، در دوران خود از هفت دیواره تشکیل می‌شدند و در این فضای محصور، درختان، نهر‌ها و بوستان آن از نفوذ دشمنان و اهریمنان پاسداری می‌شدند.

بیشتر بخوانید:‌قالیشویی تهران نو
هفت دیواره باغ در قالی همان حاشیه‌ها هستند، از هفت دیوار پردیس، یک دیوار پهن‌‍‌تر بوده که این دیوار در قالی همان حاشیه پهن‌تر است که بیشتر از حاشیه‌های دیگر خودنمایی می‌کند و با انواع نقش‌های گیاهی و جانوری آراسته می‌شود، جوی آبی که در چهارگوشه باغ جریان دارد در قالی به شکل داخلی‌ترین نوار قالی درآمده که همان آبراهه‌ای است که از حوض مرکزی و نهر‌های اصلی در باغ جریان گرفته است.
نقش فرش "باغی" که در دوران صفویه به نام‌های "گلستان" یا "گلزار" شهره بود بیشترین نزدیکی به نقشه‌ی باغ‌های ایرانی را دارد.آنچنان که علی حصوری پژوهشگر فرش در کتابش "فرش سیستان " گفته است، نقشه گلستان که تصویری از فردوس‌ها و باغ‌های ایران است دست کم متعلق به هزاره دوم پیش از میلاد هستند و از این دست قالی‌های نقش باغی قدیمی، تنها بیست عدد در موزه‌های جهان موجود است و، اما نقش فرشی دیگر که باز کرد بسیار زیبایی از باغ‌های ایرانی ست، قالی‌های "قابقابی"یا "خشتی" است.
نقش این قالی‌ها همان نقش باغ‌های ایرانیِ مملو از باغچه‌هایی است که پشت سر هم در ردیف‌ها و ستون‌ها قرار گرفته اند.
در این نقش هر قاب سرو یا بته سرکج (بته جقّه) یا گل سرخ و یا کاج و درخت مجنونی را به نمایش می‌گذارد که هر کدام در حصار باغچه‌ها طنازی می‌کنند.
بسیاری از نقش فرش‌های ایران در گروه نقشه‌های گلستان جای می‌گیرند و از این جمله نقشه "لچک و ترنج" است که خود زاییده نقش گلستان یا همان باغی است. حوض‌های باغ‌های باستانی در نقشه قالی گلستان به مرور و نه به یک‌باره برجسته‌تر شده اند و به باغچه‌هایی آراسته تبدیل شده‌اند که همان ترنج‌ها هستند.
نقشه‌ی سه ترنج از معروف‌ترین و رایج‌ترین این فرش هاست که با نقش‌های ساده و سمبلیک، چون ماهی‌ها و گاه با نقوش گیاهی و اسلیمی و جانوری آراسته شده اند و، اما به مرور یکی از سه ترنج یا سه حوض از ۲ دیگری بزرگ‌تر شده و در برخی موارد "سلسله" را تشکیل داده که یک حوض سراسری بزرگ است و در ادامه‌  شکل گیری و تکوین نقشه "لچک و ترنج "۲ حوض دیگر کم‌کم به طرف حاشیه رفته و به نصف ترنج تبدیل شده اند و باز نصف ترنج‌ها به ۲ قسمت تبدیل و به ۲ گوشه فرش رفته و بدین ترتیب به صورت چهار لچکی در چهار گوشه فرش پدیدار شده اند.
به واقع لچک یک چهارم ترنج میانی است و همه با نقوش دل‌انگیز اسلیمی‌ها و گل و برگ‌ها آراسته شده‌اند.

ادامه مطلب...

مقالات دیگر: جراحی دندان نهفته

تبریز، پایتخت جهانی فرش دستبافت

تبریز، پایتخت جهانی فرش دستبافت

به نقل از مردم سالاری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌ شرقی از مشارکت دستگاه‌های اجرایی استان در فعال‌سازی دبیرخانه تبریز، پایتخت جهانی فرش دستبافت خبر داد.

تبریز، پایتخت جهانی فرش دستبافت

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌ شرقی از مشارکت دستگاه‌های اجرایی استان در فعال‌سازی دبیرخانه تبریز، پایتخت جهانی فرش دستبافت خبر داد.

روز یکشنبه پنجم اردیبهشت‌ماه، جلسه مشترک مابین اداره‌کل میراث‌فرهنگی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان صمت، شهرک‌های صنعتی و شهرداری تبریز به ریاست علی جهانگیری_ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی و دبیر تبریز شهرجهانی فرش دستبافت از سوی وزیر میراث‌فرهنگی، با هدف فعال سازی این دبیرخانه برگزار شد.

قالیشویی حسین آباد

احمد حمزه زاده، مدیر کل میراث فرهنگی در این جلسه با بیان این‌که نام تبریز سال ۱۳۹۴ به عنوان پایتخت جهانی فرش دستبافت در یونسکو به ثبت رسیده است، ادامه داد: با توجه به سبقه غنی آذربایجان به مرکزیت تبریز در تولید فرش‌های نفیس دستبافت توسط هنرمندان خوشنام و ماهر، سال ۹۴ این شهر به عنوان پایتخت جهانی فرش دستبافت در یونسکو به ثبت رسید و خانه کلکته‌چی (صلح‌جو) به عنوان دبیرخانه آن انتخاب شد.

وی با بیان این‌که در این جلسه مشترک، فعال‌سازی مجدد این دبیرخانه با مشارکت همه‌جانبه دستگاه‌های ذیربط به طور جدی در دستور کار قرار گرفت، گفت: در این جلسه با توجه به ارائه برنامه‌های مشترک تدوین شده پس از بررسی‌های تخصصی تشکیل گروه‌کاری اقتصاد فرش تبریز ذیل کارگروه اقتصادی آذربایجان‌ شرقی، تشکیل شورای راهبری و تعیین مسئول دبیرخانه در دستور کار قرار گرفت.

حمزه‌زاده اظهار کرد: به دنبال تشکیل این جلسه مشترک به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی، توسعه فعالیت‌های دبیرخانه، رسیدگی مستمر به امور هنرمندان فعال در حوزه تولید فرش دستبافت، برنامه‌ریزی در راستای جذب اعتبار لازم برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای، معرفی جامع ملی و بین‌المللی ظرفیت‌های تبریز به عنوان پایتخت جهانی فرش دستباف در دستور کار دستگاه‌های اجرایی دخیل در این موضوع قرار گرفت.

مقالات دیگر: قالیشویی شرق تهران