همه چیز دان

اینجا درباره همه چیز صحبت میشه

همه چیز دان

اینجا درباره همه چیز صحبت میشه

شستشوی فرش دستبافت در کارخانه قالیشویی همیشه تمیز

شستشوی فرش دستبافت در کارخانه قالیشویی همیشه تمیز




فرش دستبافت همیشه گران قیمت بودن و ارزشمند بودن فرش را نشان میدهد. فرش­ های دستبافت ایرانی از بهترین فرش ­های دنیا بوده چرا که این فرش­ها با دقت و ظرافت نهایت و همچنین با استفاده از نخ­های ابریشمی مرغوب، تار و پودشان درهم تنیده شده­اند و نتیجه کار حاصل از چندین ماه یا حتی چندین سال تلاش و زحمت فرشبافان میباشد.

باتوجه به گفته ­های بالا مراقبت و نگهداری از فرش دستبافت بسیار دشوار و حساس بوده پس برای تمیز و سالم نگهداشتن آن احتیاج است که به صورت منظم شستشوی فرش دستبافت انجام شود.

اما سوالی که پیش می آید این است که چگونه میتوان فرش دستبافت را شست یا بهترین روش برای شستشوی فرش دستبافت چه میباشد؟

اولین جوابی که برای این سوال داده میشود سپردن به قالیشویی میباشد.

شستشوی فرش­ های دستبافت توسط شرکت­های قالیشویی دارای مزایا و معایبی می باشد که در ادامه مطلب به آن پرداخته می شود.

روش دیگر شست­وشو فرش دستبافت در منزل میباشد.

علت شست­وشوی منظم فرش­های دستباف چه میباشد؟

فرش دستبافت دارای یک خاصیتی است که اگر ظاهر آن کثیف و چرک­آلود نباشد قطعا حاشیه و ریشه های فرش کثیف و رنگ زرد به خود میگیرند (زردی به علت شستن ناقص فرش یا چربی­هایی به سبب آشپزی پخش می شوند میباشد) که­ علاوه بر این فرش دستبافت گرد و غبار بخصوص سیلیس را به خود جذب می کند که این علت از اساسی ترین دلایل برای شستشوی فرش دستبافت می باشد.

سوال دیگری که در پیش رو قرار دارد منبع تولید این آلودگی­ها می باشد. این آلودگی­ها ناشی از بخارهای آشپزی، ورود گرد­و­غبار از در­و­پنجره ها، ورود خاک توسط کفش به عمق فرش­ و دلایل بسیاری دیگر که بستگی به شرایط جوی و آب­ و هوای آن محدوده محل زندگی شما دارد.

نکته قابل توجه این است که مدت زمان شست وشوی فرش دستبافت به عواملی مانند تعداد اعضای خانواده و میزان رفت ­و آمد افراد وابسته است و رابطه مستقیم دارد، یعنی هرچه رفت ­و­آمد بیشتر باشد میزان کثیفی بیشتر می شود.



شست و شوی فرش دستبافت در قالیشویی چگونه انجام میپذیرد؟

شستشوی فرش دستبافت در قالیشویی دارای مراحلی است که در پایین به توضیح هرکدام پرداخته ایم:

مرحله اول: غبار گیری

اگر فرش دستبافتی که به قالیشویی وارد میشود دارای گرد­و غبار زیادی باشد پیش از شستن آن، خاک آن را توسط دستگاه خاک گیر میگیرند.

اساس کار این دستگاه به این نحوه می باشد که فرش را با قدرت خیلی بالا در بازه زمانی 1 تا 2 ساعت میچرخاند تا تمامی گرد­و خاک آن برطرف شود.

مرحله دوم: شست­وشو با مواد شوینده

برای شست­وشوی فرش دستباف ابتدا فرش­هایی که دارای ابعاد یکسان می باشند در کنار یک دیگر بر روی سطح بزرگ­و پهنی می گسترانند تا به هنگام شست­وشو فضای کافی در اختیار داشته باشند. پس از این مرحله اعضای پرسنل قالیشویی آب را با فشار روی آنها میپاشند تا همه قسمت­های فرش خیس شود.

بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی از خیسی فرش (به علت نفوذ بیشتر آب به عمق فرش) مواد شوینده بر روی سطح آنها ریخته میشود، سپس دستگاه­ های شستشوی فرش را روی فرش به حرکت در می­آورند تا سطح فرش را به آرامی بساید­و قسمت­هایی که دچار آلودگی شده است تمیز شود.

شستشوی فرش ها و خدمات جانبی آن درقالیشویی در اصفهان فقط به صورت درجه یک و اعلا می باشد که توسط استادکاران خبره و با تجربه و تایید توسط کارشناسان همیشه تمیز انجام می شود .

مرحله سوم: آبکشی فرش

پس از زدودن آلودگی­ها­و لک­های فرش نوبت به آبکشی کامل فرش میرسد تا شست­وشو به مرحله نهایی خود برسد.

با استفاده از شلنگ­هایی که دارای دوش­های پخش کننده هستند فرش را آبکشی می کنند تا تمامی مواد شوینده از روی فرش برود و برای اطمینان از تمیز شدن فرش از مواد شوینده دومین مرتبه عملیات آبکشی را انجام می دهند.

مرحله چهارم: آبگیری فرش

در قالیشویی­های بزرگ­و با تجهیزات کامل، برای آبگیری فرش از دستگاه آب­گیر استفاده می کنند. این دستگاه به شکل استوانه بوده و دیواره­ های آن به شکل مشبک طراحی شده است تا آب فرش از آن خارج شود.

پس از آنکه فرش­ها به مرحله آبکشی میرسند، درون دستگاه قرار می گیرند و دستگاه با سرعت زیاد با حرکتی دورانی تمامی آب فرش را در می­آورد.



مرحله پنجم: خشک کردن فرش

در مرحله آبگیری تمام آب فرش خیس شده خارج نمی شود و مقداری از آب به صورت نم(رطوبت) باقی می ماند که برای خشک شدن آن فرش را جلوی نور آفتاب میگذارند تا فرش به مرحله نهایی یعنی تحویل برسد. اما در برخی از شرایط با توجه به شرایط جوی­ و آب­و­هوایی نمیتوان از نور خورشید استفاده کرد، پس در این مواقع قالیشویی­ها از گرمخانه­ها استفاده میکنند، گرمخانه­ها به وسیله­ی دستگاه گرماساز که با ایجاد حرارت زیاد باعث گرم شدن فضای آن اتاق میشود.


نحوه خشک کردن فرش­ها در گرمخانه به کمک داربست می باشد. بدین گونه که فرش­ها را از داربست آویزان میکنند تا گرمای موجود در اتاق باعث خشک شدن سریع همه نقاط فرش شود.


دستگاه­ های شست­ وشوی فرش در قالیشویی­ ها به دو دسته اتوماتیک ­و دستی تقسیم میشوند.


خود دستگاه ­های شست­وشوی دستی به 3 گونه تقسیم میشوند: شلاق زدن (مناسب برای فرش­های دستبافت)، دستگاه برس استوانه­ای، دستگاه دوموتور گیربکسی


دستگاه­ های شست­وشوی اتوماتیک نیز به دو گونه هستند: دستگاه ریلی، دستگاه میزی


معایب شست­وشوی فرش دستبافت با ماشین


به علت ساخته شدن فرش از پشم، پنبه،ابریشم و الیاف طبیعی میتواند آلودگی را به خوبی در خود مخفی کند و استفاده از روش­های ماشینی نتوانند به خوبی آلودگی­های موجود در فرش را تمیز کند. از دیگر معایب شست­وشوی ماشینی فرش دستبافت آسیب دیدن الیاف فرش توسط فشار زیاد­و استفاده از مواد شوینده­ای که باعث ازبین رفتن الیاف فرش شود.


برای شستن فرش­های دستبافت خود باید به مراکز معتبر­و شناخته شده بسپارید تا با تجربه و تخصصشان فرش را به خوبی شست­وشو داده­و کمترین آسیب یا حتی بدون آسیب به الیاف فرش به شما تحویل دهند.

ضربه مهلک سیاست‌های حمایتی معیوب به فرش دست باف کرمان| بازاری که از رونق افتاد

ضربه مهلک سیاست‌های حمایتی معیوب به فرش دست باف کرمان| بازاری که از رونق افتاد




کرمان- فرش دست باف روزگاری برند کرمان به شمار می رفت و در گوشه و کنار دنیا هنر دست هنرمندان این دیار چشم نوازی می کرد اما حالا نفس های قالی کرمان در اثر سیاست‌های حمایتی معیوب به شماره افتاده است.

بازار؛ گروه استان ها: کرمان از دیرباز در حوزه صنایع دستی در تولید فرش دست باف شهرت داشته است به شکلی که در ضرب المثل های قدیمی واژه «قالی کرمون» شهرتی عجیب در افکار عمومی دارد و فرش دست باف برند این استان محسوب می شود.

صنعت فرش دست باف در سال های اخیر دچار رکود شده و فعالان صنعت فرش دست باف از عدم حمایت دولت ها می نالند، مشکلات این صنعت با شیوع کرونا نیز صدچندان شده و اکنون حال و روز خوشی ندارد. قالی دست باف کرمان که روزگاری در سطح بین المللی و داخلی قرب و عزتی زیاد داشت حالا نیازمند همتی است که دست هایش را بگیرد و از تنزلش بکاهد.

قوانینی که دست و پا گیر شدند
یکی از فعالان عرصه فرش استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار بازار عنوان کرد: آمارها حاکی از آن است که تعداد شاغلان در بخش تولید فرش دست باف افزایش داشته است اما این مساله روند ثابتی ندارد.

زهرا امیری افزود: طی ۴۰ سال اخیر فعالان عرصه فرش در کشور با مشکلات زیادی که ناشی از وضع برخی قوانین واردات و صادرات بود، مواجه شدند که این امر به کاهش صادرات فرش در کشور انجامید.

وی تصریح کرد: قطعا کاهش صادرات فرش باعث کاهش میزان تولید و روند نزولی شاغلان در صنعت فرش دست باف شد. البته مشکلات فرش دست باف کرمان را می توان به سه بخش تولید، مصرف داخلی و صادرات تقسیم کرد.

امیری اظهار کرد: کم توجهی دولت به تولید فرش از جنبه های برنامه ریزی و حمایت های مالی، کمبود اتحادیه های حمایتی و صنفی از فعالان این صنعت، بالا رفتن قیمت مواد اولیه و همچنین کیفیت پایین مواد اولیه از جمله پشم و نخ از جمله مشکلات عمده ی این صنعت هستند.

مواد اولیه مرغوب به خارج از کشور صادر می شود و موادی که در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار می گیرد مرغوبیت چندانی ندارد و یا قیمت بسیار بالایی دارد که تهیه آن برای تولیدکنندگان خرد خانگی کرمان به صرفه نیست

وی اضافه کرد: مواد اولیه مرغوب به خارج از کشور صادر می شود و موادی که در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار می گیرد مرغوبیت چندانی ندارد و یا قیمت بسیار بالایی دارد که تهیه آن برای تولیدکنندگان خرد خانگی کرمان به صرفه نیست.

وی تاکید کرد: نقش رقبای خارجی را نیز که دارای سرمایه بالایی هستند نمی توان نادیده گرفت، هر چند نبود تنوع در نقشه های موجود نیز یکی از مهم ترین علل از بین رفتن صنعت نقش قالی به مرور زمان شده است.

مچ اندازی فرش ماشینی و فرش دست باف
این فعال صنعت فرش افزود: عدم تبلیغات مناسب برای جا انداختن فرش دست باف به عنوان یک ثروت، قیمت کم تمام شده فرش ماشینی نسبت به فرش دست باف، عدم توجه تولیدکنندگان فرش دست باف به سلایق و نیازهای بازار جدید، عدم بازاریابی مناسب داخلی توسط تولیدکنندگان برای استفاده مردم از این نوع فرش نیز در رکود صنعت فرش موثر بوده است.

امیری گفت: قالی های ماشینی این روزها تنوع بسیار زیادی دارند و مصرف کنندگان فرش مورد نظر خود را در میان فرش های ماشینی جستجو می کنند.

وی افزود: کم بودن توان سرمایه ای صادرکنندگان فرش در زمینه بازاریابی و ایجاد بازارهای جدید در مقابل رقبای قدرتمندی نظیر چین و هندوستان هم یکی دیگر از مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد. دولت باید به تولیدکنندگان فرش توجه ویژه ای کند و در بخش مالیاتی نیز برای فعالان این عرصه تدابیری بیندیشد.

راور مهد تولید فرش های گره دار
نایب رئیس اتاق بازرگانی کرمان نیز در این خصوص به خبرنگار بازار اظهار کرد: پدرم در حوزه اقتصادی فرش دخیل بود و یکی از تولید کنندگان فرش در استان به شمار می رفت، فامیل من هم برگرفته از همین مساله است و می شود گفت من شناسنامه فرش دارم.

جلیل کاربخش افزود: راور مهد فرش گره دار استان کرمان است و تنها نقطه ای از استان که فرش گره دار در آن بافته می شود همین شهر است، اگر به یک راوری بگویی فرش را بدون گره ببافد انگار به او توهین کرده ای.

وی اضافه کرد: در اوایل قرن گذشته با شکوفایی اقتصاد فرش بزرگانی از جمله میرزا خان آقا که بزرگ فامیل کاربخش بود و آقایان ارجمند و یاسایی در زمینه فرش فعالیت می کردند و بخش بزرگی از بنیان های کنونی استان کرمان مربوط به اقتصاد فرش و کارهای این افراد است.

این صادرکننده فرش دست باف ادامه داد: همزمان با شکوفایی اقتصاد در زمینه نفت اهمیت فرش کاهش یافت زیرا عمده تولیدکنندگان دیگر رغبتی برای تولید فرش دست باف نداشتند. البته کمابیش فرش دست باف تولید می شد اما دیگر مثل سابق نبود.

اقتصاد نفتی در دهه ۴۰ به صادرات فرش به ملل بزرگ دنیا ضربه شدیدی زد، در گذشته فرش هایی برای بازار اروپا و آمریکا بافته می شد که ابعاد و رنگ و طرح شان بسیار متفاوت بود اما امروز این طرح ها منسوخ شده اند

کاربخش تصریح کرد: اقتصاد نفتی در دهه ۴۰ به صادرات فرش به ملل بزرگ دنیا ضربه شدیدی زد، در گذشته فرش هایی برای بازار اروپا و آمریکا بافته می شد که ابعاد و رنگ و طرح شان بسیار متفاوت بود اما امروز این طرح ها منسوخ شده اند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی کرمان بیان کرد: تعدادی نقش به بازار آمد که به سفارش داخل تولید می شد و نقش هایی که سفارش دهندگان آمریکایی و اروپایی متقاضی آن بودند از بین رفتند.

این فعال اقتصادی حوزه فرش گفت: نفت ارتباطات صادراتی را قطع کرد و بزرگان فرش استان نیز کمرنگ شدند. متاسفانه در گذشته تولیدکنندگان فرش و شال را به عنوان افرادی که در شغلی سطح پایین مشغول به کار بود می نگریستند و اعتقادی نداشتند که این افراد هنرمند هستند پس از انقلاب هم فعالان عرصه فرش با نامهربانی هایی مواجه شدند.

عدم سرمایه گذاری متمرکز
کاربخش اضافه کرد: هیچ گاه سرمایه گذاری متمرکزی در این زمینه صورت نگرفت و مدیریت دولتی نیز در این زمینه توفیقی نداشت و حمایت های دولتی نیز به مرور کمرنگ شد و بسیاری از تولیدکنندگان حذف شدند. فرش هایی هم به بازار اروپا ارسال می شدند که مورد توجه اروپایی ها قرار نمی گرفت و به مرور زمان کیفیت تولید نیز پایین آمد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی کرمان تصریح کرد: در گذشته تولیدکنندگانی داشتیم که در زمینه نخ و ریس فعالیت داشتند و آنها هم با تقاضای کیفی مواجه نشدند و تولیدات نیز به سمت خانگی شدن رفت در حالی که اگر تولیدکنندگان متمرکز می ماندند شاهد اتفاقات خوبی بودیم.

وی ادامه داد: در اوایل انقلاب نگاه ها به سمتی رفت که گفتند دلال ها و بازرگانان حوزه فرش در حال استثمار تولیدکنندگان هستند در صورتی که این ها سرمایه های ارزشمندی بودند که تجربیات بزرگی پشت شان بود و به بازار فرش کمک شایانی می کردند.

تولیدکنندگان واقعی فرش توان پرداخت حق بیمه ندارند
کاربخش تاکید کرد: لازمه احیای این صنعت ارتباط با بازارهای قوی فرش بود قطع ارتباط ما با ملت آمریکا بیشترین ضربه را به فعالان عرصه فرش وارد کرد. هم اکنون شاهد آماری هستیم که عنوان می کند بیش از ۴هزارنفر در بخش فرش فعال هستند و این ها اکثرا در بخش فرش فعالیت ندارند و اغلب افرادی هستند که برای دریافت بیمه و یارانه ای که برای این بخش در نظر گرفته شده است به عنوان تولیدکننده فرش خود را معرفی کرده اند و تولیدکنندگان اصلی فرش هنوز قادر نیستند که هزینه یک بیمه ارزان را بپردازند.

وی یادآور شد: حمایت های دولتی، سیاست قطع ارتباط با دنیا، نداشتن تولید متمرکز به فرش دست باف ضربه مهلکی زد. بافت فرش برای عتبات عالیات نیز به شکل مقطعی فراهم شد که این مساله هم نتوانسته به بازار فرش رونق دهد.

به جای سیاست تشویقی معیوب به تولیدکنندگان واقعی کمک کنیم می توانیم به فرش رونق بدهیم. شاهد سیاست هایی هستیم که در سه چهارسال اخیر تشدید هم شده و علاوه بر اینکه کمکی به صنعت فرش نمی کند بلکه در تقابل پیشرفت این حوزه است

ضربه مهلک سیاست های حمایتی معیوب به صنعت فرش
کاربخش افزود: در دوره ناصرالدین شاه فرش، اقتصاد کشور را نجات داد و اگر ما تجار و بازرگانانمان را تقویت کنیم تا این امکان را داشته باشند که با بازارهای جهانی ارتباط بگیرند قطعا شاهد شکوفایی فرش خواهیم بود. البته نباید خواستار بازگرداندن ارز این حوزه مانند حوزه های دیگری از جمله پتروشیمی و ...در یک بازه مشخص باشد زیرا امکان برگشت ارز در این حوزه پایین است.

وی ادامه داد: به جای سیاست تشویقی معیوب به تولیدکنندگان واقعی کمک کنیم می توانیم به فرش رونق بدهیم. شاهد سیاست هایی هستیم که در سه چهار سال اخیر تشدید هم شده و علاوه بر اینکه کمکی به صنعت فرش نمی کند بلکه در تقابل پیشرفت این حوزه است.

وی اضافه کرد: من به عنوان نایب رییس اتاق بازرگانی استان کرمان زمانی که به تاریخچه اتاق در کرمان نگاه می کنم، می بینم دارایی های اتاق مربوط به دوره شکوفایی فرش است و ما به تجار و بازارگانان حوزه فرش مدیون هستیم. باید برنامه ریزی حساب شده ای به عنوان تشکل بخش خصوص داشته باشیم و تاریخ اقتصاد فرش را نگارش کرده و حوزه اقتصاد فرش را آسیب شناسی کنیم و از دولتمردان بخواهیم مشکلات این حوزه را برطرف کنند.

آسیب مواد اولیه نامرغوب به صنعت فرش دست باف
وی اظهار کرد: تولیدکنندگان ما اکنون خرد و خانگی هستند و عمدتا مواد اولیه با کیفیت پایین را می خرند تا قیمت کالای تولیدشده شان کمتر شود. یک سری از ریس و پشم ها و نخ هایی در بازار است که از مواد دسته دوم به دست می آید و فرش و پتوهای کهنه را که دارای الیافی ضعیف هستند را بازیافت و دوباره وارد چرخه تولید می کنند که آسیب بزرگی به اقتصاد صنعت فرش استان زده است.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: ما در استان و سطح کشور پشم های با کیفیتی داریم و اگر با بازارهای دنیا ارتباط بگیریم می توانیم گوسفند مرینوس را پرورش دهیم تا نیاز این صنعت را تامین کنیم. قطعا ارزش افزوده فراوانی نصیب کشور می شود.

کاربخش گفت: به دلیل نبود ارزش افزوده و عدم دسترسی به بازارهای جهانی دیگر کسی رغبت ندارد پا به این عرصه بگذارد. بازارهای خارجی به این می نگرند که برای یک فرش که هنر دست هنرمندانی است که مدت زیادی را برایش وقت گذاشته اند بهای واقعی آن را خواهند پرداخت زیرا ارزش کار دست را می دانند.


صنعت فرش کرمان می تواند رونق سابق خود را بازیابد اگر سیاست گذاران ناوارد بر قدم گذاشتن در راه هایی که به ترکستان ختم می شود اصرار نورزند. این صنعت قدیمی می تواند در بهتر شدن اقتصاد کشور نقش ویژه ای را ایفا کند و درمان بیماری حاد این صنعت نیازمند طبابت متخصصان است.

نکات مهم که قبل از تحویل فرش به قالیشویی باید بدانید

نکات مهم که قبل از تحویل فرش به قالیشویی باید بدانید




به گزارش برنا، نکات مهم قبل از تحویل فرش به قالیشویی تاثیر زیادی در سلامت برگشتن فرش دارد. با شروع فصل سرد معمولا خانم ها پیش از برپا کردن وسایل گرمایشی ترجیح می دهند دستی به سر و روی خانه کشید و به اصطلاح گردگیری پاییزانه ای داشته باشند. همین امر سبب می شود که به فکر شستن فرش ها بیفتند، البته اینکه فرش و قالی را به دست کدام قالیشویی بسپارند نیز برای آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است و نکات مهم قبل از تحویل فرش به قالیشویی را حتما مورد توجه قرار می دهند تا از کیفیت شستشو و تضمین سلامت فرش مطمئن شوند.


گاهی ممکن است به دلیل تبلیغات زیاد از یک قالیشویی تصمیم بگیرید که فرش را به آن بسپارید بدون اینکه تحقیق خاصی در رابطه با نحوه شستشوی فرش داشته باشید. اما پس از تحویل فرش متوجه شوید که تمامی تبلیغات بی اساس بوده و علاوه بر شستشوی بد و نامناسب، فرش آسیب دیده است. برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی پیشنهاد می کنیم پیش از اطمینان حتما تحقیقات لازم را انجام دهید.


نکات مهم قبل از تحویل فرش به قالیشویی

نکات مهم که قبل از تحویل فرش به قالیشویی باید بدانید؟

یکی از مهم ترین مواردی که در زمان تحویل قالی و فرش به قالیشویی باید به آن توجه کنید هزینه نهایی شتشو است. در سال های اخیر اتحادیه ها برای پیش گیری از نرخ های غیر قابل انتظار سعی داشته با ارائه نرخ نامه های قانونی به این قضیه خاتمه دهد، اما متاسفانه برخی مراکز همچنان به کار خود ادامه می دهند و قیمت و نرخ شستن هر فرش را بر اساس معیار های خود می سنجند.

علاوه بر این توجه داشته باشید که در زمان تحویل حتما از اعتبار و کیفیت شستشوی قالیشویی اطمینان حاصل کنید چرا که در برخی موارد عدم طلاحیت کارکنان و بی مسئولیت آن ها سبب می شود که شستشوی فرش به درستی انجام نشود یا فرش زده یا پاره شود و در نتیجه حتی جبران خسارت نیز نمی تواند باعث شود که فرش مانند روز اول شود.

نکات مهم که قبل از تحویل فرش به قالیشویی در باره نحوه شستشو

مهم ترین نکته قبل از تحویل فرش به قالیشویی باید مورد توجه قرار بگیرد، نحوه شستشوی قالی است. این اطمینان را حاصل کنید که تمامی مراحل شستشو به واسطه دستگاه صورت می‌گیرد و هیچ روش سنتی در کار نیست. در حال حاضر با تولیدات جدید معمولاً فرش های دارای تار و پودهای ظریف تر هستند که شست و شوی سنتی می‌تواند تاثیر منفی در پرز و خواب فرش داشته باشد، همین امر سبب شده که این نکته به عنوان یکی از نکات مهم قبل از تحویل فرش به قالیشویی باید حتماً مورد توجه قرار بگیرد.

از دیگر نکات مهم که قبل از تحویل فرش به قالیشویی کسب اطلاعات کافی در باره دستگاه های شستشو است، تحقیق کنید که قالیشویی مربوطه تمامی دستگاه های مورد نیاز برای شست و شوی انواع فرش را داشته باشد تا علاوه بر کیفیت شستشو، سلامت فرش را نیز تضمین کند.

علاوه بر این فرش های قدیمی و دستبافت به دلیل داشتن تارپود و رج های متفاوت حساسیت زیادی نحوه شستشو دارند و اگر از روش ‌های سنتی استفاده کنند به راحتی می توانند تاروپود و پرز فرش را خراب کنند پس حتماً دقت کنید که قالیشویی مورد نظر تمامی اقدامات مربوط به شستشوی فرش را به وسیله دستگاه های با کیفیت انجام می دهد.

به این نکته مهم در رابطه با انواع فرش دستبافت توجه داشته باشید که معمولاً رنگ آمیزی الیاف و نخ فرش به صورت طبیعی انجام می‌ شود و قاعدتاً در زمان شستشو ممکن است که استفاده از روش‌ های نامناسب باعث رنگ پس دادن الیاف شود و همین امر بدون شک تاثیرات منفی در شفافیت رنگ فرش خواهد داشت. دقت کنید که در قالیشویی حتماً از دستگاه های مخصوص برای شستشوی فرش های دستباف و قدیمی استفاده شود.

نکات مهم قبل از تحویل فرش به قالیشویی

جارو زدن فرش پیش از تحویل به قالیشویی

از دیگر نکات مهم که قبل از تحویل فرش به قالیشویی حتماً باید آن را انجام داد جارو زدن فرش به واسطه جاروبرقی است. توجه داشته باشید که برخی تصور می‌کنند چون فرش را به قالیشویی می‌ دهند از یک هفته تا ۱۰ روز قبل به هیچگونه نظافتی روی آن انجام نخواهند داد. منظور از نظافت همان جارو زدن است به این ترتیب تمامی گرد و خاک در لابلای تار و پود فرش باقی می‌ماند و به صورت به خورد پرز فرش می رود. توجه داشته باشید که با یک جارو زدن ساده می توانید از چسبیدن گرد و غبار به تار و پود فرش جلوگیری کند تا در زمان شستشو و مواد شوینده و آب به عمق فرش نفوذ کرده و تمام آلودگی و گرد و خاک از آن جدا شود.

تحویل فاکتور قبل از تحویل فرش به قالیشویی

از دیگر نکات مهم قبل از تحویل فرش به قالیشویی حتما باید مورد توجه افراد قرار بگیرد، دریافت فاکتور و صورت حساب است. با توجه به اینکه کیفیت فرش ها با هم متفاوت است در برخی مواقع ممکن است قصد داشته باشید فرش های گرانبها و نفیس یا فرش های قدیمی و دستباف را برای شستشو به قالیشویی ها بسپارید.

این فرش ها به دلیل داشتن قیمت زیاد، باید شستشوی آن ها به دقت انجام گیرد تا به هیچ گونه آسیبی به تار و پود و یا نقش فرش وارد نشود، البته توجه داشته باشید که در قبال این دقت باید شما هزینه بیشتری را پرداخت نمایید که بر اساس نرخ نامه ها تعیین می ‌شود پیش قبل از تحویل فرش به قالیشویی حتماً فاکتور و صورت حساب را چک کنید تا از قیمت و هزینه های اضافی مطلع شوید.

یکی از نکاتی که معمولاً در فاکتورهای ذکر و قید می‌شود این است که " هر گونه خسارت احتمالی با مشتری است". هیچگاه در زمان تحویل انواع فرش ماشینی، دستباف یا گرانبها این گزینه را قبول نکنید چرا که ممکن است هرگونه آسیبی به بافت فرش وارد شود و بدون شک قیمت آن با افت شدید مواجه می‌شود. با امضا کردن این گزینه شما تمام مسئولیت را قبول می‌ک نید در نهایت کیفیت و عملکرد کارکنان در زمان شستشو کاهش پیدا می‌کند و دقت لازم را در زمان شستشو ندارد و چنانچه تمام مسئولیت را برعهده مسئول قالیشویی باشد، در صورت بروز خسارت جبران آن بر عهده قالیشویی است.

قالیشویی با مجوز قانونی

از دیگر نکات مهم قبل از تحویل فرش به قالیشویی کسب اطلاع از مجاز و غیرمجاز بودن مرکز می باشد، توجه داشته باشید همانطور که در مورد قبل توضیح دادیم در فاکتور برخی قالیشویی ها این گزینه ذکر می‌شود که "هرگونه خسارت احتمالی به عهده مشتری است" که این یکی از تخلفات قالیشویی ها از نظر اتحادیه می باشد. معمولاً مراکز قالیشویی که از طرف اتحادیه برقی مجوز را دارند هیچگاه در فاکتور خود این بند را قید نمی‌کنند. این نکته مهم قبل از تحویل فرش به قالیشویی را حتماً در نظر داشته باشید که اگر با چنین موردی روبرو شده اید پیش از تحویل فرش حتماً با اتحادیه تماس بگیرید و این موضوع را با آنها با کارشناسان در میان بگذارید ، پس از کسب تکلیف از طرف اتحادیه فاکتور را امضا کنید.

همانطور که عنوان شد برخی فرش‌ ها به دلیل کیفیت بافت و تار و پود ارزشمند و همچنین نخ به کار رفته در تولید آنها از قیمت بالایی برخوردار هستند و همین امر سبب شده تا در زمان شستشو بسیار حائز اهمیت باشد چرا که یک سهل انگاری منجر به پارگی و یا زدگی فرش خواهد شد و باعث افت قیمت و ارزش آن نیز می شود. پس قبل از تحویل فرش به قالیشویی حتماً با مسئولان صحبت کنید و در قبال پرداخت هزینه اضافه از بیمه بودن فرش و خود اطمینان حاصل کنید در چنین حالتی دقت در شستشو و مراقبت از فرش شما افزایش پیدا می‌کند و می‌توانید با خیال راحت فرش خود را سالم تحویل بگیرید.

از دیگر نکات مهم قبل از تحویل فرش به قالیشویی مطالعه کامل رسید قالیشویی است. توجه داشته باشید که این رسید تنها سند و مدرک شما برای تحویل گرفتن دوباره فرش است، پس پیش از زمان تحویل حتماً دقت کنید که کلیه اطلاعات آن درست ثبت شده باشد.

فراموش نکنید که تهیه رسید های جعلی کار بسیار ساده است و در زمان تحویل فرش به قالیشویی حتماً از اطلاعات تحویل گیرنده، مهر و امضای قالیشویی اطمینان حاصل کنید. علاوه بر این حتما به اطلاعات درج شده روی ماشین تحویل فرش و رسید قالیشویی دقت کنید که کاملا با هم تطابق داشته باشند. در پایان توصیه می‌کنیم که بعد از دریافت رسید و کسب اطلاعات اطمینان از صحت تمامی اطلاعات حتماً شماره ماشین را پشت برگ رسیده یادداشت کنید تا در صورت بروز مشکل می توانید از آن نیز استفاده نمایید.

جلسه ستاد عالی راهبری فرش دستباف کشور برگزار شد

جلسه ستاد عالی راهبری فرش دستباف کشور برگزار شد


قالیشویی تهران نو


جلسه ستاد عالی راهبری فرش دستباف کشور برگزار شد

نوزدهمین جلسه ستاد عالی راهبری فرش دستباف، روز سه شنبه مورخ 18/08/1400 ، ساعت 9:00به صورت ویدئو کنفرانس در مرکز ملی فرش ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، نوزدهمین جلسه ستاد عالی راهبری فرش دستباف با موضوع بررسی مصوبات کمیسیون های تخصصی فرش دستباف، در مرکز ملی فرش ایران با حضور اعضاء کمیسیون و نمایندگان ایشان با ریاست فرح ناز رافع رییس مرکز به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.


در ابتدای جلسه فرح ناز رافع رئیس مرکز ملی فرش دستباف ضمن تشکر از آقای توکلی عضو اتحادیه سراسری صادر کنندگان فرش دستباف برای مدیریت جلسه ، از برگزاری هفته فرش اکسپو دبی در ماه ژانویه خبرداد و مشارکت بخش خصوصی را خواستار شد.


رئیس مرکز همچنین افزود: موافقت شفاهی شرکت سهامی بین المللی نمایشگاه ها را جهت برگزای بیست و نهمین نمایشگاه فرش دستباف در نیمه دوم بهمن ماه سال جاری اخذ شده است.


توکلی عضو اتحادیه سراسری صادر کنندگان فرش دستباف در خصوص تبلیغات نمایشگاه فرش ماشینی در سطح شهر ( بدون اشاره به فرش ماشینی و نمایشگاه فرش دستباف در بیلبوردهای تبلیغاتی) و به اشتباه افتادن مشتریان فرش دستباف، پیشنهاد کرد مرکز پیگیری های لازم درخصوص رفع موارد مطروحه را از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام دهد.


در ادامه حنیفی معاون امور تولید مرکز، سید محمد ویسیان معاون امور تحقیقات و پژوهش مرکز، امید اشرفی مشاور امور کسب و کار و بازاریابی مرکز در خصوص مصوبات کمیسیون ها توضیحاتی دادند.


همچنین مدعوین حاضر در جلسه ضمن بیان نظرات ، پیشنهادات و طرح سئوالات به بحث و تبادل نظر پرداختند.


درپایان مقرر شد ضمن اینکه شیوه نامه کارآفرینان پیشرو، برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه فرش دستباف در نیمه دوم بهمن ماه، تشکیل شورای کارشناسی و داوری فرش دستباف زیر اتحادیه های صنفی و تولیدی فرش دستباف، با رعایت موارد پیشنهادی اتحادیه قم انجام و مکاتبات انجام شود. همچنین در اسرع وقت اطلاعات خبرگان و نام آوران فرش دستباف(عکس از آثار شاخص و رزومه) به مرکز ارسال شود. درخصوص حذف تعهد ارزی، مکاتبه ای با امضای اعضای ستاد با مقام عالی وزارت انجام شود. همچنین مقرر شد جهت تعیین مکان دبیرخانه خانه های خلاق، اعضای محترم ستاد ظرف یک هفته نظرات خود را اعلام کنند.

تعمیرات کابینت در تهران


قالی کرمان بر دار شد/ خانه‌نشینی قالیبافان

رها شدن اقتصاد بومی؛

قالی کرمان بر دار شد/ خانه‌نشینی قالیبافان


قالیشویی اتوبان باقری

کرمان – قالی کرمان که تا چند سال قبل از نظر کیفیت، طرح و نقش سرآمد بود، این روزها درگیر و دار گرانی مواد اولیه و موانع صادرات بر دار شده است.


خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: قدمت قالی کرمان و نقشه‌هایی که بر روی تار و پود فرش‌های دستباف کرمان نقش می‌بندند به دوران صفویان بر می‌گردد.


قدیمی ترین نقش‌هایی که نسخه اصلی آن هنوز وجود دارد به ۵۰۰ سال قبل برمی گردد و استفاده از همین نقش و رنگ‌های طبیعی در کنار کیفیت پشمی که از دام‌های استان تأمین می‌شود قالی کرمان را زبان زد کرده است.


وضعیت قالیبافان هر روز بدتر می‌شود


این صنعت در طول سال‌ها با فرهنگ مردم نیز گره خورده و زیر شاخه‌هایی مانند رنگرزی، پشم ریسی و تجارت قالی ایجاد کرده است، بافت قالی همچنین موجب سرودن شعرهایی مرتبط با قالی بافی شده است به طوری که آموزش قالی نیز در کارگاه‌های شهرهای مختلف کرمان با استفاده از همین اشعار انجام می‌شود در واقع هر طرح قالی همراه با اشعار به قالیبافان ارائه می‌شد.


تا چند سال قبل در محله‌های قدیمی شهر کرمان و شهرهای دیگر استان به ویژه راور صدای قالیبافان را که همراه با شعر قالی‌ها را می‌بافتند شنیده می‌شد.


تا چند سال قبل در محله‌های قدیمی شهر کرمان و شهرهای دیگر استان به ویژه راور صدای قالیبافان که همراه با شعر خوانی قالی‌ها را می‌بافتند شنیده می‌شداما طی چند سال اخیر وضعیت قالیبافان کرمان هر روز بدتر می‌شود، افزایش قیمت نهاده‌های اولیه، بافت قالی در پاکستان و بنگلادش و چین با طرح قالی کرمان، افزایش تولید قالی‌های ماشینی با طرح‌های سنتی کرمان، عدم حمایت از قالیبافان، مشکلات و موانع در زمینه صادرات هر روز وضعیت این صنعت را بدتر می‌کند.


شیوع کرونا و تحریم‌ها نیز باعث شد بازار کشورهای اروپایی و آمریکا به عنوان مهمترین مشتری فرش کرمان نیز از دست برود.


بازار گنجعلیخان راکدتر از همیشه


راسته بازار خیابان گنجعلیخان در مجاورت بازار تاریخی کرمان این روزها راکدتر از همیشه است، فروشندگان کمتر شده و تولید کنندگان و بافندگان نیز موانع بیشتری پیش روی خود دارند.


۴۰ هزار قالی باف در کرمان فعال هستند که تنها ۱۸ هزار نفر از آنها بیمه شده‌اند و بسیاری از این افراد نیز با توجه به افزایش قیمت نخ، پشم و رنگ توان تأمین نهاده‌ها برای بافت قالی را ندارند.


فرش کرمان می‌تواند به یکی از ستون‌های اقتصاد مقاومتی و بومی در استان کرمان تبدیل شود، فرش بافی در خون مردم کرمان است اما مسئولان استان کرمان به جای سرمایه گذاری برای گسترش قالی بافی به عنوان یکی از مشاغل خانگی این حوزه اقتصادی را به کلی فراموش کرده‌اند و حتی از قالیبافان حرفه‌ای هم هیچ حمایت مشخصی نمی‌کنند.


محمد قربانی از جمله فعالان تولید قالی است که به خبرنگار مهر می‌گوید: در صنعت قالی کرمان از رنگ‌های طبیعی گیاهان دشت‌های کرمان و دام‌های رابر و بافت برای تولید پشم استفاده می‌شود اما خشکسالی تولید این گیاهان و پشم را کاهش جدی داده است و در برخی از موارد مجبور به ورود نهاده‌ها از سایر استان‌ها هستیم، در مقابل اگر قالی هم تولید شود فروش قالی مشکل شده است.


وی ادامه داد: به دلیل گران شدن قالی دست باف مردم عادی توان خریدشان کاهش یافته و صادرات فرش هم به شدت با مشکل مواجه شده است. مهمترین بازار مصرف قالی کرمان کشورهای اروپایی به خصوص آلمان، فرانسه، انگلیس، اتریش و آمریکا بود که همه تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.


کارگاه‌هایی که یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند


وی گفت: سعی شده از راه‌های مختلف این مشکلات را رفع کنیم اما بازگشت ارز و حفظ بازار رسمی عملاً با چالش مواجه شده است، بسیاری از قالیبافان در این شرایط خانه نشین شده‌اند و کارگاه‌ها تعطیل هستند.


قالی کرمان بر دار شد/ خانه نشینی قالیبافان


یکی از فروشندگان قالی کرمانی که در خیابان گنجعلیخان فعال است، به خبرنگار مهر می‌گوید: عملاً امکان صادرات نداریم، خریداران هم کاهش یافته‌اند چون گردشگری برای خرید وارد کرمان نمی‌شود.


وی گفت: امیدواریم بعد ار واکسیناسیون وضعیت ورود گردشگران بهبود یابد و بتوانیم حداقل در زمینه فروش تابلو فرش روزنه‌ای از امید پیدا کنیم در غیر این صورت این صنعت به زودی ورشکست می‌شود.


امیدواریم بعد واکسیناسیون وضعیت ورود گردشگران بهبود یابد و بتوانیم حداقل در زمینه فروش تابلو فرش روزنه‌ای از امید پیدا کنیم در غیر این صورت این صنعت به زودی ورشکست می‌شود


وی ادامه داد: قالیباف هیچ حمایتی نمی‌شود و بهترین کاری که برای این افراد می‌شود بیمه است که آن هم در بسیاری از موارد پرداخت حق بیمه از توان روستاییان قالیباف خارج شده است، مردم در روستاها نه کشاورزی دارند و نه دامداری چون خشکسالی آبی در روستاها باقی نگذاشته و در این شرایط توسعه صنعت قالی بافی بسیار تأثیر گذار است.


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در گفتگو با مهر می‌گوید: سعی می‌کنیم با توجه به منابع موجود از قالیبافان حمایت کنیم و بتوانیم این صنعت را بیش از گذشته تقویت کنیم.


مهدی حسینی‌نژاد گفت: هر فردی که کارت قالیبافی داشته باشد یا دارای گواهی مهارت در این رشته باشد مشمول بیمه قالیبافان می‌شود.


وی تصریح کرد: ۴۰ هزار فرش باف در استان کرمان وجود دارند که سعی داریم از این افراد برای افزایش مهارت، افزایش تولید و رفع موانع تولید حمایت کنیم.


فیزیوتراپی در فرمانیه

وضعیت صنعت فرش کرمان این روزها مطلوب نیست و بسیاری از کارگاه‌های قالیبافی کرمان ورشکست شده و در حال رکود شدید هستند و اگر مورد حمایت قرار نگیرند اوضاع در کوتاه مدت بدتر می‌شود.