قالیشویی ها نزدیک عید تمیز نمی شویند؟ | جدیدترین قیمت شست و شوی فرش را ببینید
رئیس اتحادیه صنف قالیشویان تهران گفت: نرخ شست و شوی فرش امسال ۳۵ درصد گران تر از سال گذشته است که از آذرماه اعمال شده است و با نزدیک تر شدن به ایام عید این قیمت ها گران تر نخواهند شد. گرچه نرخ های مصوب با گرانی مواد اولیه همخوانی ندارد.
همشهری آنلاین- خدیجه نوروزی: نوروز کم کم از راه می رسد و طبق سنت قدیمی ما ایرانیها، خانهتکانی و تغییرات برای سال نو از نیمههای بهمن تا آغاز عید انجام میشود. شست و شوی فرش یکی از کارهای اساسی در خانه تکانی است که هر سال بازار قالیشویان را هم داغ می کند.
قدیم ترها که بیشتر خانه ها حیاط دار بود بیشتر مردم فرش ها و موکت هایشان را در حیاط منزل یا روی آسفالت کوچه پهن می کردند و می شستند اما رفته رفته با آپارتمانی شدنی منازل و نبود جایی برای شست و شو، فرش ها و موکت ها روانه قالیشوییها شد و اینگونه بود که بازار این کسب و کار با نزدیک شدن به ایام عید رونق می گرفت هرچند قیمت ارزان شست و شو هم فشاری به مردم نمی آورد و آنها به راحتی می توانستند از پس هزینه های شست و شو برآیند.
قیمت اتحادیه در سال ۱۴۰۰ برای شست و شوی انواع فرش ماشینی به ازای هر مترمربع ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان و برای فرش های مدرن پرتراکم تر ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود و کرایه رفت و برگشت بابت هر تخته فرش در سراسر تهران(برای یک آدرس) هم۳۵ هزار تومان؛ اما امسال قیمت شست و شوی فرش ماشینی معمولی به ازای هر مترمربع ۱۴۳۰۰ تومان است البته این قیمت برای فرش های ماشینی که تراکم بالای ۲۴۰۰ به بالا دارند یا مدرن و گل ابریشم هستند ۳۰ هزار تومان در هر مترمربع است یعنی یک خانواده برای شست و شوی یک فرش ماشینی ۱۲ متری باید مبلغ ۳۶۰ هزار تومان هزینه کند و هر چه تعداد این فرش ها بیشتر باشد هزینه ها هم سنگین تر می شود. به این هزینه، کرایه رفت و برگشت بابت هر تخته فرش در سراسر تهران(برای یک آدرس) را هم باید افزود که ۴۷ هزار تومان است.
حمید محمدی کمسرخ، رئیس اتحادیه صنف قالیشویان تهران در گفت و گو با همشهری آنلاین در این خصوص گفت: نرخ ها امسال ۳۵ درصد گران تر از سال گذشته است که از آذرماه اعمال شده است البته با نزدیک تر شدن به ایام عید این قیمت ها گران تر نخواهند شد. گرچه نرخ های مصوب با گرانی مواد اولیه همخوانی ندارد.
محمدی کمسرخ با بیان اینکه، قالیشویان چند سالی به خاطر کرونا به لحاظ مالی متضرر شدند چرا که مردم کمتر دست به خانه تکانی زدند و ترجیح دادند فرش های خود را برای شست و شو نفرستند. در شرایط کنونی هم گران تمام شدن شست و شوی انواع فرش ها موجب شده تا این کسب و کار رونق سابق را نداشته باشد،افزود: در سال های کرونا بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد همکاران این صنف را ترک کردند. این شغل نیز مانند سایر شغل ها از آسیب های تورم و گرانی دور نمانده است. گرانی مواد اولیه مورد نیاز این صنف که کلر، آب ژاول، پودر و شامپو به طور سرسامآور گران شده و ادامه کار به این قیمتها مقرون به صرفه نیست.
وی ادامه داد: رونق قالیشویی ها هم مانند سابق نیست؛ برخی از مردم در قدیم دو بار در سال فرش می شستند اما الان به همان یک بار شستن اکتفا می کنند و برخی از آنهایی که سالی یک بار می شستند هر دو سال یک بار اقدام به شست و شوی فرش هایشان می کنند.
رئیس اتحادیه صنف قالیشویان تهران افزود: برخی هم اگر بتوانند در پارکینگ آپارتمان یا کوچه اقدام به شست و شوی فرش ها می کنند تا برایشان به صرفه تر باشد. امسال به نظر نمی رسد بازار شست و شوی فرش و قالی خیلی پر رونق باشد البته هنوز قضاوت در این وبیشتر سفارشات از ابتدای اسفندماه شروع می شود اما نیمه آخر بهمن سفارش کارها معمولا بالاست.
رئیس اتحادیه صنف قالیشویان تهران گفت: بیشترین شست و شوی قالیشویی ها در بخش فرش های تراکم ۲۴۰۰ به بالا و فرش های معمولی است.
سواستفاده از اعتماد مردم
از مردم که در مورد شست و شوی فرش در اسفندماه می پرسیم این پاسخ را می شنویم که می گویند؛ تمیز نمی شویند، فرش ها را بعد از عید یا تابستان که سرشان خلوت شود، می دهیم. در واقع بسیاری از مردم از شست و شوی فرش ها از سوی قالیشویی به ویژه در روزهای پایانی سال راضی نیستند و هر ساله افراد زیادی به خاطر شست و شوی مجدد یا پارگی و پوسیدگی فرش ها متحمل خسارات گاها میلیونی می شوند. محمدی کمسرخ در این خصوص توضیح می دهد: مشکل اساسی که هر سال با آن مواجه میشویم این است که در آستانه نوروز افرادی که اصلا قالیشو نیستند با یک شماره تلفن و یک وانتبار، اقدام به چاپ تراکت و تبلیغات در دنیای مجازی میکنند و با این کار موجب ضرر و زیان شهروندان میشوند که قابل پیگیری هم نیست.
وی توضیح داد: اگر مشتریان نسبت به قیمت انجام خدمات یا ضرر و زیان در اثر پارهشدگی، پوسیدگی و تمیز نشستن فرش ها شکایتی از واحدهای صنفی مجاز داشته باشند میتوانند روزهای یکشنبه و سهشنبه به اتحادیه مراجعه کرده و مطمئن باشند که کارشناسان ما در اسرع وقت نسبت به تعیین خسارت اقدام کرده و به شکایت آنها رسیدگی خواهند کرد.
طبق گفته رئیس اتحادیه صنف قالیشویان تهران، در سایت اتحادیه لیست بیش از ۴۰۰ واحد قالیشویی مجاز وجود دارد که اگر در طول کار با مشکلی مواجه شدند، اتحادیه می تواند جوابگو باشد و از واحد شکایت شده می خواهد که خسارت بدهد. اما در مورد واحد های قالیشویی که زیر نظر اتحادیه نیست، هیچ مسئولیتی با اتحادیه نیست.
همچنین شهروندان تهرانی اگر شکایتی دارند با تلفن های ۶۶۸۸۰۷۳۵ ،۶۶۸۸۱۲۴۳ و شماره فکس ۶۶۸۵۹۷۰۲ تماس بگیرند و شکایات خود را اعلام کنند تا در اسرع وقت پیگیری شود.
مقالات دیگر: قالیشویی پیروزی
قالیبافان صاحب خانه می شوند + جزئیات ثبت نام
رکنا اقتصادی: مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های تولیدکنندگان فرش دستباف ایران با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن گفت:جهت ساماندهی و بهره مندی بافندگان و شاغلان هنر صنعت فرش دستباف مهلت تا اول اسفند ماه است.
به گزارش رکنا، عبدالله بهرامی, مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های تولیدکنندگان فرش دستباف ایران با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن گفت: این طرح برای قالیبافان است که تولید کننده, طراح و تمام مشاغلی که با فرش در ارتباط است می توانند برای ثبت نام اقدام کنند.
بهرامی با بیان اینکه مهلت ثبت نام تا اول اسفند ماه 1401 است گفت: افراد هم می توانند به صورت شخصی و هم با مراجعه به اتحادیه ها ثبت نام خود را کامل کنند.در راستای هدفگذاری دولت با توجه به طرح نهضت ملی مسکن و ساخت سالانه 200 هزار واحد مسکن کارگری در دولت سیزدهم که به عنوان یکی از برنامه های اصلی دولت می باشد نظر به تفاهم نامه و هماهنگی انجام گرفته اتاق تعاون ایران با وزارت مسکن و شهرسازی متعاقباً به این اتحادیه سراسری جهت ساماندهی و بهره مندی بافندگان و شاغلان هنر صنعت فرش دستباف از طرح مسکن کارگری بدنی وسیله از تاریخ 1401.11.5 به مدت 20 روز از همه قالیبافان و دست اندرکاران حوزه هنر صنعت فرش دستباف در تعاونی ها در سراسر کشور ثبت نام به عمل می آورد و کلیه متقاضیان مشروحه می توانند با شماره تماس 4425414 و 44252486 و پس از تکمیل جدول مشخصات زیر به آدرس ایمیل carpet89@yahoo.com ارسال و یا آدرس فلکه اول صادقیه به سمت ستارخان نبش خیابان 8 جنوبی پلاک 2 واحد 2 اتحادیه سراسری فرش دستباف کشور کد پستی 1451663464 پست بفرمایید.
اطلاعات مورد نیاز متقاضی:
نام و نام خانوادگی, کد ملی و شماره شناسنامه و تاریخ تولید و نام پدر و شماره تماس
متقاضیان باید شرایط فرم را داشته باشند.
متقاضی و همسر ایشان فاقد مسکن یا زمین باشد.
متقاضی و همسر ایشان از تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده نکرده باشد.
متقاضی سرپرست خانوار یا زنان مجرد بالای 35سال باشد.
حداقل 5سال سابق سکونت در شهر مورد درخواست داشته باشد.
منبع: تسنیم
اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:
فرش قرمز سیما برای بانوان خارجی
حضور موفق اسویت لانا سوپیلنیاک در نقش برژیت سریال «تمام رخ»، یادآوری دوبارهای است بر لزوم همکاری با بازیگران زن خارجی توسط سریالسازان. اینگونه میتوان درام را باورپذیر کرد و مخاطب را با سریال همراه. او پیشتر با «سرجوخه» حضور در سریال ایرانی با همین گروه «تمام رخ» را تجربه کرده بود و قرار است در سریال بعدی آنها نیز بازی کند. خانم لانا در تجربه جدید نقش متفاوتی داشت؛ برژیت ابتدا شمایل یک زن اغواگر را برتن داشت و کمی بعد واقعیت جاسوس بودن او هویدا شد.
شب گذشته آخرین قسمت از سریال «تمام رخ» به کارگردانی محمود معظمی و تهیهکنندگی ابوالفضل صفری روی آنتن شبکه سه رفت. بخشی از این سریال امنیتی به ماجرای چگونگی نفوذ یک جاسوس زن میان نخبههای ایرانی اشاره داشت که نقش آن را اسویت لانا سوپیلنیاک بازی میکرد. چرا سازندگان «تمام رخ» سراغ این بازیگر اوکراینی رفتند؟ آیا همکاری با خارجیها ایدهای خوب برای سریالهای ایرانی است؟
مورد اول| مسئلهای که بود و هست
به گزارش هفت صبح، در سالهای ابتدایی بعد از انقلاب، فیلمسازان با قانونی مواجه شدند و پی بردند اجازه استفاده از بازیگران زن ایرانی بدون حجاب را ندارند. برخی فیلمها مثل «خط قرمز» مسعود کیمیایی اصلا به همین خاطر مهر توقیف خورد و هیچگاه موفق به اکران عمومی نشد. از آنسو سریالها نیز امکان نمایش زنان بدون حجاب را نداشتهاند. در دهه هشتاد و نود سینمای ایران سراغ بازیگران خارجی رفت و بازیگرانی، چون دارین حمزه، آلیسا کاچر، عایشه گل جوشکن، دیا میرزا و… بدون پوشش موی سر مقابل دوربین قرار گرفتند. این اتفاق در تلویزیون هم رقم خورد که تازهترین آن در سریال «تمام رخ» به بار نشست.
مورد دوم| مشکلی بهنام کلاهگیس
در دهه شصت سریال «سربداران» با تمهید استفاده از کلاهگیس درصدد رفع مشکل بود، اما این ایده فقط به کمک همان سریال و بعدها دیگر سریال تاریخی یعنی «یوسف پیامبر» آمد و آثار روز مجاز به استفاده از کلاهگیس برای بازیگران زن ایرانی نشدند. تازه بازیگران همین دو سریال هم بهطور کامل بدون حجاب موی سر نبودند.
در دیگر مورد میتوان از فصل پنجم «پایتخت» نام برد که حضور بازیگر ایرانیتبار آن در فصلهای مربوط به ترکیه هم به دلیل نداشتن پوشش مو و هم بهخاطر سابقه همکاری با شبکه جم منجر به حاشیه و در نهایت حذف نام او از تیتراژ سریال شد. گلوریا هاردی بازیگر ایرانی- فرانسوی در سریال «کیمیا» از کلاهگیس استفاده کرد، اما پس از ازدواج با ساعد سهیلی و پیگیری فعالیت حرفهای خود در ایران، دیگر مجاز به استفاده از کلاهگیس نیست. در سینما هم فیلم «کاناپه» کیانوش عیاری، چون کلاهگیس بر سر بازیگران ایرانی گذاشته محکوم به توقیف است. پس ایده کلاهگیس تا اطلاع ثانوی برای زنان بازیگر وطنی کارایی ندارد.
مقالات دیگر: قالیشویی مجیدیه
مورد سوم| نجات با خارجیها
مدتهاست کارشناسان سینمایی و غیرسینمایی این مسئله را مطرح کردهاند که باید فکری اساسی برای مسئله حجاب کرد که خب احتمالا دلایل آنها و پاسخ مخالفان را خواندهاید. عجالتا همکاری با بانوان خارجی راه فرار فیلمها و سریالهاست تا با این شیوه درام باورپذیر شود. در برخی آثار بازیگران غیرایرانی کلاهگیس بهسر دارند و در برخی نه. با این حال سازندگان فیلمها و سریالها برای نمایش سکانسهای مربوط به داخل ایران ملزم به بهرهگیری از کلاهگیس هستند؛ نمونهاش بیاینا محمودی در سریال «گاندو». البته نمایش او با حجاب کامل در استخر کارکردی ضدسریال بهدست آورد.
مورد چهارم| عملکرد خانم لانا
حضور موفق اسویت لانا سوپیلنیاک در نقش برژیت سریال «تمام رخ»، یادآوری دوبارهای است بر لزوم همکاری با بازیگران زن خارجی توسط سریالسازان. اینگونه میتوان درام را باورپذیر کرد و مخاطب را با سریال همراه. او پیشتر با «سرجوخه» حضور در سریال ایرانی با همین گروه «تمام رخ» را تجربه کرده بود و قرار است در سریال بعدی آنها نیز بازی کند. خانم لانا در تجربه جدید نقش متفاوتی داشت؛ برژیت ابتدا شمایل یک زن اغواگر را برتن داشت و کمی بعد واقعیت جاسوس بودن او هویدا شد.
در ادامه چالشی دیگر پیشروی برژیت قرار گرفت؛ جاییکه فهمید خود نیز طعمه سرویسهای جاسوسی است. اسویت لانا سوپیلنیاک در همه موقعیتها عملکردی باورپذیر از خود نشان داد و ثابت کرد بازیگری مستعد است؛ بنابراین هم توان این بازیگر و هم امکان نمایش او بدون حجاب به کمک «تمام رخ» آمد. سریالی که در طول پخش توانست توجه مخاطبان و رسانهها را به سمت خود جلب کند و طبق آمار بازدید تلوبیون و نیز گزارش یکی از رسانهها مبنی بر دست یافتن به مخاطب نزدیک به چهل درصد، رکوردی خاص به ثبت رساند.
مورد پنجم| سهم دیگران
پیش از «تمام رخ» و «سرجوخه» چند سریال دیگر از بازیگران خارجی استفاده کرده بودند. از جمله ناتالی متی فرانسوی در «مدار صفر درجه»، ستاره صفرآوه بازیگر تاجیکی «در چشم باد» و شیفا صفروا دیگر بازیگر اهل کشور تاجیکستان در سریال «شکرانه.» این بازیگران نیز عملکرد موفقی داشتند و سهمشان در باورپذیری درام غیرقابل انکار است.
منبع: https://fararu.com/
شناسنامهدار کردن فرش اردبیل برای رسیدن به جایگاه واقعی آن در دنیا ضروری است
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: شناسنامهدار کردن تولیدات فرش منطقه میتواند مسیر رسیدن فرش اردبیل به جایگاه واقعی در دنیا را رقم بزند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رامین صادقی در جریان بازدید از نمایشگاه فرش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هنر و صنعت در تولید فرش متبلور شده و توجه جدی در جهت استفاده از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال و درآمد میتواند گامی در جهت توسعه این هنر صنعت باشد.
وی با اشاره به طرح ملی شناسنامهدار کردن تولیدات فرش در هر منطقه از کشور، افزود: طرح شناسنامهدار کردن تولیدات در حوزه فرش هر منطقه از سوی مرکز ملی فرش مطرح شده است که نباید از این موضوع عقب بمانیم زیرا احیای فرش اردبیل و تعیین مشخصات آن و گرفتن شناسنامه برای فرش منطقه زمینه ارتقای این هنرصنعت به جایگاه واقعی در جهان فراهم و شاهد توسعه صادرات غیرنفتی در کشور باشیم.
صادقی با بیان اینکه صنعت فرش مظلوم و بافنده فرش مظلومتر از آن است، ادامه داد: موضوع بیمه قالیبافان مسئلهای است که در سالهای اخیر مشکلاتی را برای این قشر به وجود آورده که امیدواریم با همکاری دستگاههای ذیربط گوشهای از مشکلات این بافندگان فرش که هنر و سلامت جسمانی خود را در این راه گذاشتهاند رفع شود.
مقالات دیگر: قالیشویی حکیمیه
رییس صنعت، معدن و تجارت استان بیان کرد: اعطای تسهیلات مربوط به سالجاری آغاز شده که سازمان صنعت، معدن، تجارت استان نیز در کنار سایر دستگاههای اجرایی با همافزایی و تمام توان تلاش میکند با مرتفع کردن نیازهای مالی بافندگان فرش و ایجاد اشتغال از شرایط کنونی گامی فراتر روند.
صادقی با اشاره به ضرورت احیای اصالت فرش اردبیل بر برگزاری همایشی در این خصوص تاکید کرد و گفت: استفاده از نخبگان و پیشکسوتان و تحصیلکردگان عرصه فرش میتواند بیشترین بازدهی را با کمترین هزینه در احیای این هنر صنعت به همراه داشته باشد.
خانه نشینی فرش ایران در سایه تحریم ها
فرش ایران، ازعرش تا فرش؛ ضرورت بهروزرسانی طراحی نقشهها ی فرش ایرانی
فرش ایران، ازعرش تا فرش؛ ضرورت بهروزرسانی طراحی نقشهها ی فرش ایرانی
جایگاه صادرات فرش دستباف ایران در مقایسه با سایر اقلام صادراتی هر روز رو به افول و کاهش است ، متاسفانه به دلیل خریداری مواد اولیه با قیمت های بالا، نرخ این هنر تمام شده برای اغلب مردم در بازار های داخلی چندان با دخل و خرجشان نمی خواند و در بازارهای خارجی هم هماسایگان ایران با الگو گیری و کپی کردن نقشه های اصیل قالی ایرانی تمام همت و توان خود را به گرفته اند که سهم و جایگاه اول را در تولید فرش دستبافت از آن خود کنند و بازار های صادراتی ایران را به سمت خوشان بکشانند.
زهرا نصیری
به گزارش پایگاه خبری ربیع، فرش دستبافت این هنر- بسیار اصیل ایرانی که از دیر باز خواستگاه بسیاری از جهانگردان و کشورها بوده و به عنوان یک فعالیت مکمل مشاغل کشاورزی و روستایی بشمار میرو اما درسال های اخیر و به مدد دولت هایی که بر سر کار بودنند ،چندان نگاه معنا داری به این صنعت- هنر نشد و همین نظرتنگی ها به فرش دستبافت ایران سبب گردید تا به مرور و طی سال ها، بخش بزرگی از بازارهای صادراتی فرش دستباف ایران به حاشیه رود و مشتری های همیشگی فرش ایران ،امروز فرشهای هند، چین، پاکستان و افغانستان را به خانه ببرند.
متاسفانه شرایط خاص بین المللی و تحریم ها هم آتشی بود که به دامن این هنر اصیل افتاد وباعث گردید که بسیاری از کارگاه های محلی و خانگی فرش دستبافت که زمانی توسط هنرمندان زبر دست نقش قوچ و لچک و ترنج را بر قالی ایران مشق می کرد رو به تعطیلی بکشاند و این هنردر ناملایمات روزگار علاوه بر ضرر های اقتصادی که به واسطه رقابت کشور های دیگر با آن رو به رو بود دربحث اشتغالزایی نیز دچار بحران شود و کارگران ماهری را در کارگاه های قالی بافی از دست بدهد که خط به خط وجودشان را با خفت خفت این قالی ها گره زده وآنان را به زیبایی هر چه تمام تر روانه بازارکرده اند.
اما با همه اوضاع و احوال و تنگاهایی که فرش ایران در بازار های بین المللی و داخلی با آن روبه رو است ولی باز هم متولیان و کار بلد های هنر اصیل فرش ایرانی در تلاش اند تا بتوانند با گره زدن تولیدات خود به بازار های جهانی دری رو به سوی امید و پیشرفت و حضور بازرگانان خارجی برای خرید این هنر سراسر افتخار به کشور باز کنند ، از جمله این اقدامات می توان به برگزاری نمایشگاه های بین المللی فرش چه به میزبانی کشور و چه به عنوان شرکت کننده در دیگرکشور ها اشاره کرد.
مقالات دیگر: قالیشویی بلوار بهار حکیمیه
در همین زمینه بیستوپنجمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان با هدف آشتی دادن تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و توسعه جایگاه این هنر صنعت، پنجم تا دهم بهمن ماه در محل دائمی برگزاری نمایشگاههای اصفهان برگزار می شود.
در سال گذشته میزان صادرات فرش دستبافت به ۶۵ میلیون دلار کاهش یافت
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان اصفهان درگفتگو با کیمیای وطن در خصوص تعداد بافندگان فرش در اصفهان، گفت: همن اکنون ۴۳۰ بافنده فرش در استان اصفهان فعال هستند که به دلیل مشکلات تولید و تحریم ها ، تعداد بافندگان فرش استان کاهش یافته که این ضعف بزرگی است.
سعید عصاچی درباره ضرورت فرهنگسازی هنر فرش دستباف، گفت: در سال ۷۳ میزان صادرات فرش دو میلیارد دلار بود که سال گذشته به دلیل تحریم ها و دیگر مشکلات بانکی میزان صادرات آن به ۶۵ میلیون دلار کاهش یافته است که بنابر آمارهای رسمی ۱۳ درصد این آمار مربوط به اصفهان است، اگرچه معتقدیم میزان صادرات این محصول از اصفهانه بیشتر است.
وی عدم بازاریابی خارجی و استفاده از موقعیت ها برای فرش ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت:با وجود فرصت خوبی که در جام جهانی قطر برای فروش فرش دستباف ایرانی وجود داشت، اما به دلیل وجود این قوانین، فرشی از ایران به قطر صادر نشد.
خلأ نبود فرش ایرانی در بازارهای خارجی و سواستفاده برخی کشورها
به اعتقاد رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان اصفهان، در حوزه فرش دستباف خودتحریمی کردهایم و رقبا توانسته اند از خلأ نبود فرش ایرانی استفاده کرده و بازارهای فرش ایرانی را از آن خود کنند.
وی درباره جایگاه طرح و نقشه های اصیل فرش ایرانی در حفظ بازارهای صادارتی به کیمیای وطن گفت: طراحی فرش باید علاوه بر حفظ اصالت آن، با دکوراسیون داخلی هماهنگ باشد، بنابراین بهروزرسانی طراحی نقشهها ی فرش ایرانی ضرورت داد، چراکه امروز فرشهای غیرهنری کشورهای رقیب و فرشهای امروزی ماشینی جایگاه فرش دستباف را گرفتهاند.
زهرا نصیری