همه چیز دان

اینجا درباره همه چیز صحبت میشه

همه چیز دان

اینجا درباره همه چیز صحبت میشه

آیا می‌توانیم فرش ماشینی را به روش آنلاین بخریم | نکاتی که باید بدانید!

آیا می‌توانیم فرش ماشینی را به روش آنلاین بخریم | نکاتی که باید بدانید!

قالیشویی خواجه عبدالله

سمپاشی ساس


فارس نیوز

وقتی به یک فروشگاه فرش می‌رویم انگار وارد دنیایی خیالی از رنگ‌ها و نقش‌ها شده‌ایم. فرش ایرانی حاصل ترکیب هنر ایرانی و صنعت تولید فرش و قالی است. کاربرد فرش ایرانی دستباف و ماشینی فقط در ایجاد زیبایی نیست بلکه یکی از بهترین کفپوش‌ها در دنیا به‌شمار می‌رود.


آیا می‌توانیم فرش ماشینی را به روش آنلاین بخریم | نکاتی که باید بدانید!

همه این ویژگی‌ها باعث می‌شود که بخواهیم انواعی از این فرش‌ها را در خانه خود داشته باشیم و آن‌ها را خریداری کنیم. اما برای انجام روندهای خرید، از دیدن انواع فرش و طرح‌ها و نقشه‌ها تا خرید و دریافت آن، از بستر اینترنت و روش خرید آنلاین هم می‌توان استفاده کرد. در این مطلب از فروشگاه اینترنتی الماس کویر با روش خرید اینترنتی فرش ماشینی آشنا می‌شویم.


آشنایی با فرش ایرانی


ما ایرانیان از دیرباز به حضور فرش ایرانی زیر پای خود و یا دیدن تابلوهای فرش بر دیوار خانه‌ها عادت داریم. این درحالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا، حضور این فرش نمادی از زندگی اعیانی و حال‌وهوای هنر شرق به‌ویژه هنر ایرانی است. درواقع فرش ایرانی یکی از پرطرفدارترین انواع فرش در جهان است که کشورهای بسیاری از مشتریان این نوع از فرش هستند.


رونق هنر فرش دستباف ایرانی طی دو هزار سال اخیر و تا همین امروز و همچنین تولیدات عالی فرش ماشینی ایرانی باعث شده است، بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکا مشتریان دائمی فرش ایرانی باشند؛ هرچند در حال حاضر رقابت زیادی بین کشورهای ایران، ترکیه، هند و چین در این زمینه وجود دارد.


دلایل محبوبیت فرش ایرانی


وجود نقشه‌ها و نمادهایی از هنر ایران باستان و زندگی و فرهنگ مردم ایران در فرش و قالی ایرانی آن را به کالایی هنری تبدیل کرده است. فرش ایرانی دارای نقشه‌هایی اصیل و متنوع است و در سال‌های اخیر نیز طراحان فرش ایرانی این نقشه‌ها را با خلاقیت خود و حال‌وهوای زندگی مدرن، به‌روزرسانی کرده‌اند. برخی از دلایل دیگر محبوبیت فرش ایرانی در دنیا را با هم مرور می‌کنیم:


تنوع بالای رنگ‌های به‌کار رفته در انواع فرش‌های ماشینی و دستباف ایرانی نسبت به تولیدات دیگر کشورهای دنیا

مرغوب بودن و کیفیت عالی مواد و مصالح به کار رفته در فرش ایرانی

ظرافت ویژه به‌کار رفته در طرح و نقشه فرش ایرانی

کاربرد رنگ‌های زنده، متنوع و طبیعی در بافت فرش ایرانی

نقش و نگارهای جذاب




فرش ماشینی ایرانی؛ تلفیق هنر ایرانی و زندگی مدرن


در کنار فرش دستباف، فرش ماشینی ایرانی نیز نامی پرآوازه در صنعت فرش جهان است. تاریخ تولد فرش ماشینی ایرانی به اوایل سال‌های دهه پنجاه خورشیدی بازمی‎گردد؛ زمانی که نخستین گره‌های فرش ماشینی ایرانی در کارخانجات مخمل و ابریشم کاشان توسط ماشین‌های مخمل‌بافی ژاکارد و با الیاف مصنوعی براق زده شد. نقطه تحول گسترده صنایع فرش ماشینی ایرانی به حوالی سال 1365 برمی‌گردد که ده‌ها و صدها واحد تولیدی فرش ماشینی دایر شدند و تا امروز در حدود ده درصد از تولید ناخالص داخلی کشور ایران را ایجاد و تامین می‌کنند.


در حال حاضر استفاده از تکنولوژی روز دنیا و بافت فرش با به‌روزترین ماشین‌آلات، سبب تولید باکیفیت‌ترین و بهترین فرش‌های ماشینی دنیا در ایران شده است. شرکت فرش الماس کویر به‌عنوان یکی از فعالان این عرصه با همت، تلاش و درایت مدیران خود توانسته است یکی از نخستین تولیدکنندگان فرش‌های ۱۵۰۰ شانه در دنیا باشد؛ این در حالی است که بسیاری از کشورها هنوز در حال تولید فرش‌هایی با شانه و تراکم پایین‌تر هستند.


شرکت فرش الماس کویر با توجه به این‌که فرش را نماد فرهنگی و هنری مردم ایران می‌داند با حفظ کیفیت و مرغوبیت در امر تولید فرش، تمام تلاش خود را به کاربسته است تا بتواند بهترین فرش‌های ماشینی را چه در بازار داخلی و چه در عرصه بازارهای جهانی ارائه دهد.


آشنایی با روش خرید اینترنتی فرش ماشینی


با تحول گسترده روش‌های بازاریابی و فروش در تمامی صنایع و کسب‌وکارها، روش خرید اینترنتی فرش نیز در ایران گسترش یافت. این روش مزیت‌های بسیاری دارد. یکی از این مزایا این است که معمولا در این فروشگاه‌ها می‌توانید فرش ماشینی را به قیمت واقعی و به قیمت کارخانه خریداری کنید. به‌ویژه اگر این فروشگاه توسط خود تولیدکنندگان فرش ماشینی راه‌اندازی شده باشد. در ادامه برخی از مزایای دیگر خرید فرش ماشینی به صورت اینترنتی را با هم مرور می‌کنیم:


حذف هزینه‌های سنگین فروشگاه‌های فیزیکی فرش و کاهش قیمت تعیین شده برای محصول

حذف هزینه‌های سرسام‌آور اجاره، گرمایش، سرمایش، پارکینگ و تبلیغات شهری

امکان گسترش روش‌های بازاریابی و تبلیغات از تبلیغات محیطی به تبلیغات آنلاین

حذف واسطه‌های فروش فرش

امکان بازدید از صدها نمونه فرش ماشینی در یک جا و در کمترین زمان ممکن

امکان آگاهی از اطلاعات فرش‌های تولید شده به‌صورت محتوای اینترنتی متنی

ارائه خدمات گارانتی محصول و اطلاعات مربوط به این خدمات

امکان تعویض و پس دادن محصول در یک فاصله زمانی مشخص بر اساس قوانین گارانتی

امکان ارسال فرش ماشینی به سراسر نقاط ایران

حذف هزینه‌های حضور یافتن مشتریان در فروشگاه‌های فیزیکی

دسترسی تمام وقت و ۲۴ ساعته به فروشگاه‌های اینترنتی فرش ماشینی

امکان خرید آنلاین در بستری ایمن با درگاه‌های پرداخت مطمئن

امکان مقایسه قیمت‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن

اطلاع از نظرات مشتریان به صورت آنلاین در کامنت‌ها

رج‌هایی از تار و پود همت و اراده/ وقتی رونق تولید در دار قالی نقش می‌بندد

رج‌هایی از تار و پود همت و اراده/ وقتی رونق تولید در دار قالی نقش می‌بندد


قالیشویی عباس آباد

با اراده یک جوان بیرجندی و همت بانوان هنرمند در ۵ کارگاه قالی بافی، قالی‌های متنوع بافته و در بازار‌های داخلی و خارجی به فروش می‌رسند.

گل فروشی نیاوران

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، یک جوان بیرجندی با راه اندازی کارگاه‌های قالی بافی، جمعی از بانوان هنرمند را به تولید و کسب درآمد مشغول کرده است.


محمدپور کارآفرین بیرجندی، چراغ کارگاهش را ده سال پیش روشن کرده است و توانسته برای چندین بانو اشتغال ایجاد کند.


علاقه مندان و نیازمندان، قالی می بافند

محمدپور می‌گوید: آغاز کارمان تنها با یک دار قالی بود و یک بافنده نیز در ابتدا همکاری می کرد.


حالا او توانسته با همت و تلاش ۵ کارگاه تجمیعی قالی بافی را در سطح خراسان جنوبی راه اندازی کند و دست عده‌ای را نیز بگیرد تا لقمه نانی را سر سفره خانواده هایشان ببرند.


بانوان هنرمند در کارگاه های قالی بافی به این شغل مشغول اند


این جوان کارآفرین ادامه می‌دهد: علاوه بر مددجویان بهزیستی و کمیته امداد، افرادی که برخی نیازمندند و برخی به دنبال علاقه هستند نیز در این کارگاه‌ها کار می‌کنند.


یکی از افراد مشغول به کار در این کارگاه می‌گوید: ۹ سال است که در این مجموعه مشغول به کار هستم و تحت پوشش بیمه نیز قرار گرفته ام و از وضعیت شغلی خود راضی ام.



نقش بی اعتنایی بر تن فرش‌هایی خوش طرح و رنگ / وقتی رکود صادرات بر معیشت بافندگان گره کور می‌زند

آقای محمدپور علاوه بر این کارگاه‌ها، برای ۷۰ نفر در خانه هایشان نیز کارآفرینی کرده است و بانوان، در خانه مشغول به فعالیت هستند.


یکی از قالی بافانی که در خانه خود مشغول به بافت است نیز می‌گوید: برای تأمین مخارج زندگی و همچنین پر کردن اوقات فراغت به این کار مشغول هستم.


فروش حتی در آن سوی مرز


فرش‌های بافته شده در این کارگاه‌ها علاوه بر بازار‌های داخلی به خارج از کشور هم صادر می‌شود.


محمدپور کارآفرین بیرجندی می‌گوید: تولیدات ما به آلمان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.


او ادامه می‌دهد: خشتی، محرمات، سعدی بیرجند و مود طرح‌هایی است که در حال حاضر در کارگاه‌ها بافته می‌شود، ولی در صورت سفارش، طرح‌های دیگر هم بافته می‌شوند.


این کارگاه‌های قالی بافی ظرفیت آن را دارند که برای ۲۰۰ نفر دیگر نیز شغل ایجاد کنند.


پارسال حدود ۶۰۰ مترمربع از انواع قالی در اندازه و طرح‌های مختلف در این کارگاه‌ها بافته و روانی بازار‌های داخلی و خارجی شده است.


فعالیت بیش از ۵۰ هزار بافنده در خراسان جنوبی


کامیابی مسک رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: بیش از ۵۰ هزار بافنده قالی در سطح استان مشغول به فعالیت هستند و قالی هایی در طرح ها و نقش های مختلف می بافند.


بیش از پنجاه هزار بانوی قالی باف در خراسان جنوبی مشغول به فعالیت اند


او افزود: هم اکنون کمتر از ۸ درصد بافندگان فرش دستباف در استان تحت پوشش بیمه قرار دارند و بیش از ۹۰ درصد در انتظار بیمه هستند.


کامیابی مسک عنوان کرد: ۲۵ هزار کارگاه قالی بافی نیز در استان فعال است که زنان و مردان بافنده، مشغول به فعالیت در این کارگاه ها هستند تا هنر قالی بافی به فراموشی سپرده نشود.

دویدوخ پایتخت فرش دو رویه تمام ابریشم ایران اما ناآشنا/ اینجا هیچ خانمی بیکار نیست


دویدوخ پایتخت فرش دو رویه تمام ابریشم ایران اما ناآشنا/ اینجا هیچ خانمی بیکار نیست


لکه برداری فرش ابریشم

ایسنا/خراسان شمالی فرش دو رویه تمام ابریشم که به ثبت جهانی رسیده، هنری آمیخته با نخ‌های ابریشمی است که در پایتخت فرش دو رویه تمام ابریشم از طبیعت زیبای ایران تا کاخ مسکو ... را بر دار قالی به تصویر می‌کشد.

گل فروشی قیطریه

وقتی صحبت از فرش نفیس دو رویه تمام ابریشم می شود اولین محلی که می‌توان برای خرید این هنر تصور کرد، روستای دویدوخ در راز و جرگلان است. در صفرترین نقطه مرزی میان خراسان شمالی و کشور ترکمنستان مردمانی هستند که از سالیان دور هنری را آغاز کرده و رمزو رازهای هنر دست خود را از نسلی به نسل دیگر انتقال می‌دهند.


فرش تمام ابریشم دویدوخ که به جرات می توان گفت حجم زیادی از تولید آن به دست زنان دویدوخی صورت می گیرد با تصاویر حیرت انگیز و رنگ‌های بی نظیر نخ‌های ابریشمی، چراغ بازارهای فرش کشورهای خارجی را روشن کرده است.


روستای دویدوخ خواستگاه یکی از انواع نفیس ترین فرش های ایرانی است که نام و آوازه آن در آسیا و اروپا پیچیده و هنر دست زنان این خطه را به وسیله‌ی یک فرش تنیده در بطن قاب چوبی، به منازل آن سوی مرزها می‌کشاند.


روستای دویدوخ با داشتن حدود ۵۰۰ کارگاه فعال، به عنوان یکی از خاستگاه‌های فرش دو رویه تمام ابریشم و پایتخت این هنر دست در جهان شناخته می‌شود، اما هنوز اتفاقات خوبی برای فرش های تولیدی در این منطقه نیفتاد است، هرچند هنگام ورود به این روستا زنانِ در حال شستن نخ های ابریشمی در رودخانه ای که از ابتدای روستا می گذرد و یا رد شدن مَردی که بر روی دوشَش یک تخته قالیچه هست، به شما می‌گویند که به پایتخت فرش های نفیس دو روی تمام ابریشم جهان رسیده‌اید.


آوازه این فرش، جهانی شده و پا به کشورهایی همچون هلند، ایتالیا، ژاپن، آلمان، استرالیا، و ... رسیده و تا چند سال گذشته که هنوز تحریم و کرونایی وجود نداشت خود خارجی ها برای خرید به صورت مستقیم به دویدوخ می رفتند اما هنوز برای مردم ایران ناشناخته است و نام این فرش به گوششان نرسیده و یا نمونه هایی از آن را ندیده اند.



فروش دو رویه تمام ابریشم دویدوخ در ابتدا توسط خانم "چی چی" که از اهالی این روستا است، بافته شد، سپس این هنر به ۹ دختر و دو پسرش منتقل و در حال حاضر بیشتر زنان روستای دویدوخ مشغول بافت این قالیچه های نفیس هستند که طرح و رنگ های زیبای آن هر بیننده ای را به وجد می آورد.


خانم چی چی هنوز در قید حیات است و با وجود اینکه در ۸۵ سالگی به سر می برد مشغول بافت این نوع از فرش است و می گوید: اول فرش ها را به صورت معمولی که همه می بافند به صورت تک رویه می بافتم اما یک روز به ذهنم رسید که به صورت امتحانی از آن سوی دار قالی با تارها نقش دیگری بزنم که اصلا شدنی است و یا خیر و دیدم که می شود این کار را انجام دادم و از آن زمان فرش را به صورت دو رویه بافتم.


در ابتدا فرش را با نخ های پشمی می بافتیم اما بعدا از نخ های ابریشمی استفاده کردیم و فرش های ابریشمی را با دو طرح متفاوت بافتیم.


بیشتر مشتری های این فرش، خارجی ها هستند این را خانم چی چی می گوید و در مورد اولین مشتری خارجی اش توضیح می دهد: اولین مشتری خارجی ام" رز ماری" بود، رز ماری یکی از گردشگران ایتالیایی بود که مهمان مرحوم دکتر غیادی( یکی از پزشکان و اسب داران منطقه راز و جرگلان) بود و دکتر غیادی خانم رز ماری را برای دیدن فرش های دو رویه تمام ابرشم به این روستا آورد و او سه چهار تخته از فرش ها را خرید و از آن به بعد پای مشتری های خارجی به این روستا باز و تعداد مشتری های این فرش هم زیاد شد.


ملیحه یکی از دختران بافنده این نوع از فرش نیز می گوید ۱۷ سال سن دارد و از سن کم مشغول بافت فرش هستم و این فرش باعث شده تا روستای دویدوخ هم جهانی شود و پای گردشگران داخلی و خارجی به این روستا باز شود.


ملیحه در مورد خاص ترین فرشی که بافته توضیح می دهد که یکی از قالیچه هایی که در گذشته سفارش گرفتیم و برای من خیلی خاص بود از کشور آلمان سفارش گرفته شد که ۲۵۰ رنگ باید در آن به کار گرفته می شد و آن فرش را با قیمت ۶۰ میلیون تومان به فروش رساندیم.


و حدود هشت ماهی است که در حال بافت یک قالیچه دو رویه تمام ابریشم دیگر هستیم که این فرش را هم از کشور آلمان سفارش گرفته ایم و ۲۵۵ رنگ در آن بکار می رود و طرح این فرش کاخ مسکو با رقص باله است.


وی گوید: اغلب قالیچه های فرش دو رویه با دو طرح متفاوت در قسمت جلو و پشت فرش هستند که بسیار زمان و ظریف بوده اما با مشکل شدید فروش آن ها مواجه هستیم و از آنجاییکه امرار و معاش بیشتر مردم روستا از همین طریق است با مشکل مواجه شده ایم.


حالا تابلوفرش جزو لاینفک زندگی دویدوخی ها است این را چابک دهیار این روستای گردشگری می گوید و اضافه می‌کند: کم‌تر خانه و خانواده‌ای را در روستا می‌توان پیدا کرد که به تولید این قالیچه ها مشغول نباشند و بیشتر زنان به بافت آن مشغول هستند.


او ادامه می دهد: در این روستا ۵۶۰ خانوار زندگی می کنند که در آن ۵۰۰ دار قالی فعال وجود دارد ولی مردم این منطقه به شدت برای فروش آن با مشکل مواجه هستند، در گذشته مشتری های خارجی از ژاپن، آلمان و ... می آمدند و فرش را خریداری می کردند و می رفتند اما الان یا مشتری وجود ندارد و یا چهار پنج دلال از مشهد می آیند و قالیچه ها را به صورت یکی دو ساله خریداری می کنند و می برند و خدا می داند که پول این قالی باف ها بعد از یکی دو سال نقد می شود و یا خیر.



چابک می افزاید: هم اکنون همسرش در حال بافت یک تخته قالیچه دو رویه ابریشمی در ابعاد ۱.۵.*۱ متر است که دو سال از زمان بافت آن می گذرد و هنوز کار بافت فرش را به نیمه نرسانده و دو سال دیگری طول می کشد تا به پایان برسد و تاکنون خرید نخ ابریشم مورد نیاز آن نیز ۱۰ میلیون تومان آب خورده است که فکر می کنم بعد از گذشت چهار سال شاید بتوانم ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان آن را بفروشم ولی آیا این رقم ارزش این همه زحمت و گذاشتن وقت چهار ساله را دارد؟! و آن هم اگر در آن موقع مشتری باشد و بتوانم آن را بفروشم.


تصور می کنم شاید جزء چند مشتری مشهدی کسی اطلاعی از تولید این قالیچه ها در کشور نداشته باشد چراکه اگر با آن آشنا باشند شاید مشتری های بیشتری به دویدوخ سر بزند.


وی ادامه می دهد: خانواده هایی در این روستا وجود دارند که سه چهار نفر تمام روز را مشغول بافت این فرش هستند اما زحمت آن ها به یغما می رود.


زنان روستا با وجود اینکه در حال حاضر برای فرش های آن ها مشتری های چندانی وجود ندارد مواد اولیه آن که نخ ابریشم است را نیز خودشان تولید می کنند، اغلب آن هایی که درخت توت و یا توتستان دارند به تولید پیله ابریشم در فصل بهار و آخر تابستان می پردازند و با وجود اینکه می توانند پیله ها را با قیمت مناسبی به فروش برسانند، آن ها تبدیل به نخ کرده و بعد از انجام عملیات رنگ رزی در بافت فرش استفاده می کنند.


ت


شاید فقط حدود ۱۵ درصد از مردم ایران با فرش نفیس تمام ابریشم دویدوخ آشنایی داشته باشند، این را حسین ایزانلو رئیس اتحادیه صنایع دستی خراسان شمالی می گوید و می افزاید: تصور می کنم یکی از دلایل آن این بوده که در رسانه ملی و یا در سایر رسانه ها کمتر به معرفی آن پرداخته شده باشد.


وی با اشاره به اینکه هم اکنون وضعیت فروش این نوع از فرش در رکود کامل است و از مهمترین علل آن شیوع کرونا و تحریم ها است، ادامه می دهد: عدم برگزاری نمایشگاه صنایع دستی طی دو سال گذشته نیز بر فروش این فرش تاثیر گذاشته است.


وی عنوان می کند: البته بیشتر مشتری های این نوع از فرش خارجی هستند و آن هایی که در ایران نسبت به تولید این فرش آشنایی دارند شاید قیمت بالای آن از آنجاییکه تمام ابریشم بوده و به صورت دو رویه بافت می شود، خیلی برای خرید آن پا پیش نمی گذارند.


در حال حاضر از ۱۰۰ درصد فرش تولیدی دو رویه دویدوخ بیشتر از ۶۰ درصد آن به علت نبود مشتری در منازل بافندگان دپو شده است، این را ایزانلو می گوید و اضافه می کند: با این وجود هیچ یک از زنان و بافندگان آن بیکار نیستند و مشغول بافت هستند.


ایزانلو می گوید: سالانه حدود ۵۰۰ متر مربع فرش نفیس دو رویه تمام ابریسم دویدوخ در این استان تولید می شود.

اشتغال ۲۰۰ خانوار رفسنجانی درزمینهٔ قالی‌بافی/ تولید ۵۰۰ مترمربع فرش دستباف توسط مددجویان رفسنجانی

مدیرکل کمیته امداد استان کرمان خبر داد؛

اشتغال ۲۰۰ خانوار رفسنجانی درزمینهٔ قالی‌بافی/ تولید ۵۰۰ مترمربع فرش دستباف توسط مددجویان رفسنجانی


قالیشویی لواسان

مدیرکل کمیته امداد استان کرمان از اشتغال ۲۰۰ خانوار تحت حمایت کمیته امداد رفسنجان درزمینهٔ قالی‌بافی خبر داد و گفت: ۵۰۰ مترمربع فرش دستباف به ارزش دو میلیارد تومان طی شش‌ماهه امسال توسط مددجویان رفسنجانی تولیدشده است.

نایت گارد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، یحیی صادقی در سفر به شهرستان رفسنجان طی سخنانی در نماز جمعه این شهرستان ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی افزود: کمیته امداد به‌عنوان یک‌نهاد انقلابی و مولود انقلاب طی این سال‌ها منشأ خیر و برکات زیادی در جامعه بوده است.


وی ادامه داد: این نهاد با همراهی و همدلی مردم توانسته قدم‌های مؤثری را در جامعه بردارد و خانواده‌هایی که دچار آسیب شده‌اند، بخشی از مشکلات آن‌ها را به دوش بکشد.


صادقی گفت: خدا را شاکریم که توفیقاتی در این زمینه در جهت هدایت فرزندان این خانواده‌ها با این نگاه که می‌خواهیم فقر بین نسلی را در این خانواده‌ها از بین ببریم نصیبمان کرده است.


وی خاطرنشان کرد: نگاه ما در کمیته امداد توجه به بحث اشتغال و توانمندسازی خانواده‌ها است و مشاغلی که کمیته امداد ایجاد می‌کند عزتمندانه با اندکی سرمایه در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه و با نظارت کامل کمیته امداد انجام می‌شود.


صادقی تأکید کرد: در سال گذشته بالغ‌بر 10 میلیارد و 500 میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به کمیته امداد رفسنجان اختصاص‌یافته که با اختصاص این میزان تسهیلات حدود ۳۰۰ شغل پایدار در این شهرستان ایجادشده است.


وی بابیان اینکه توجه عمده این نهاد بر مشاغل خانگی است گفت: در شهرستان رفسنجان حدود ۲۰۰ خانوار تحت حمایت به شغل قالی‌بافی مشغول هستند و درآمد بسیار خوبی دارند، فرش‌های تولیدی آن‌ها به‌صورت تضمینی و باقیمتی بالاتر از قیمت کارشناسی توسط این نهاد به فروش می‌رسد.


وی ادامه داد: برنامه داریم درزمینهٔ مشاغل خرد و خانگی در این شهرستان قدم برداریم و یقیناً با فضای بسیار خوبی که در شهرستان رفسنجان وجود دارد و ظرفیت‌های خوبی که در این شهرستان درزمینهٔ صنعت و مشاغل مختلف وجود دارد می‌توانیم زمینه اشتغال و توانمندسازی عمده مددجویان این شهرستان را فراهم کنیم.


صادقی بابیان اینکه چهار هزار خانواده با جمعیتی بالغ‌بر هشت هزار نفر در شهرستان رفسنجان مددجوی کمیته امداد هستند گفت: با کمک کارآفرینان و خیران و بسته‌های تشویقی که این نهاد دارد می‌توان زمینه اشتغال مددجویان زیادی را فراهم کرد.


صادقی یکی از دلایل اصلی سفر خود به شهرستان رفسنجان را تقدیر و قدردانی از خیران و نیکوکارانی است که در رفسنجان به ما کمک کرده و می‌کنند و نگاه خیر خواهانه ای داشته‌اند.


وی ادامه داد: قدمت کمک‌های خیرخواهانه در شهرستان رفسنجان مربوط به دیروز و امروز نیست بلکه مردم خیر رفسنجان از ۷۰ سال قبل در زمینه‌های مختلف و عالمانه کمک می‌کردند.


مدیرکل کمیته امداد استان کرمان خاطرنشان کرد: سال گذشته بالغ‌بر 17 میلیارد تومان توسط خیرین به کمیته امداد رفسنجان در سرفصل‌های مختلف کمک شده است که در این زمینه از مردم خیر رفسنجان تشکر و قدردانی می‌کنیم.


وی به اجرای طرح جدید و ارزشمند «کوثر غدیر» با محوریت امام‌جمعه رفسنجان در این شهرستان اشاره کرد و گفت: در این طرح هزار جهیزیه قرار است برای خانواده‌های نیازمند تحویل شود.


مدیرکل کمیته امداد استان کرمان به اجرای طرح اکرام ایتام در راستای حمایت از فرزندان یتیم تحت حمایت کمیته امداد اشاره کرد و گفت: این طرح یکی از شفاف‌ترین طرح‌های خیرخواهانه است که می‌توانید ماهیانه کمک‌های خود را مستقیم به‌حساب یتیم واریز کنید.


صادقی خاطرنشان کرد: نگاه ما بر این است کمک‌هایی که کمیته امداد به خانواده‌های نیازمند می‌کند عمدتاً معوض باشد بجای بلاعوض یعنی در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه به نیازمندان پرداخت شود.


وی به راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت با مجوز بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: افراد می‌توانند بخشی از پول بلااستفاده خود را در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند تا علاوه بر حفظ سرمایه، با پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به نیازمندان و گره‌گشایی در کار نیازمندان در کار خیر نیز شریک شوند.


شایسته ذکر است؛ در پایان نماز جمعه این هفته شهرستان رفسنجان از تعدادی از خیران و عاملان زکات این شهرستان توسط کمیته امداد تجلیل شد.


روایت هنرمندی زنان خیراندیش بر تار و پود قالی؛ رج به رج شوق زیستن بر تار و پود قالی

روایت هنرمندی زنان خیراندیش بر تار و پود قالی؛ رج به رج شوق زیستن بر تار و پود قالی




گروه استان‌ها- روایت هنرمندی زنان خیراندیش بیرجندی بر تار و پود قالی، حکایت دستان خیرخواهی است که رج به رج شوق زیستن را بر تار و پود قالی زنده می‌کنند.



به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، طرح شمیم خدمت به منظور ارائه خدمت به مجاوران امامزاده‌ها و بقاع متبرکه اجرایی شده است.

در این راستا مرکز افق از بهمن‌ماه 98 در امامزادگان باقریه(ع) بیرجند آغاز به‌کار کرده است و در این مدت از هیچ کاری برای رفع نیاز نیازمندان و برداشتن گرهی از گره‌های جامعه کوتاهی نکرده است.

اجرای طرح‌های تولیدی از جمله قالی‌بافی از محل موقوفات از مهم‌ترین برنامه‌های این مرکز است که در این راستا کارگاه قالیبافی که با همت مرکز افق ایجاد شده است نورهای جدید و افق تازه‌تری برای تولید و اشتغال باز شده است.

روایت هنرمندی زنان خیراندیش بیرجندی بر تار و پود قالی، حکایت دستان خیرخواهی است که رج به رج شوق زیستن را بر تار و پود قالی زنده می‌کنند.

و امروز پس از گذشت 8 ماه با همت 30 بانوی بیرجندی بافت نخستین قالی در این کارگاه به اتمام رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین بخشی پور مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان صبح امروز در مراسم برش قالی در آستان امامزادگان باقریه اظهار داشت: با توجه به اجرای طرح شمیم خدمت در بقاع متبرکه و با توجه به اینکه تعداد زیادی مراجعه کننده جهت خدمت به امامزادگان داشتیم یک مجموعه 30 نفری حاضر به بافت قالی در مرکز افق شهرستان بیرجند شدند.

وی افزود: در این مرکز دو دار قالی وجود دارد که یک دار قالی از محل خود بقعه و دیگری تبرعی است و لوازم این دارها از محل موقوفات و کمک‌های مردمی خریداری شده است و 30 نفر از افراد به صورت شیفت‌بندی بافت قالی را انجام دادند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان جنوبی بیان کرد: کارگاه قالی بافی طرح شمیم خدمت از مدتی قبل در محل آستان امامزادگان باقریه بیرجند راه‌اندازی شد و امروز پس از 8 ماه بافت نخستین قالی در این کارگاه به اتمام رسید.


بخشی‌پور با بیان اینکه این فرش 6 متری به همت 30 نفر از بانوان استان بافته شده است خاطرنشان کرد: درآمد حاصل از فروش این قالی که حدود 13 میلیون تومان برآورد می‌شود، صرف آستان امامزادگان باقریه بیرجند می‌شود.

وی به ارزش ریالی دو دار قالی بافته شده اشاره و تصریح کرد: هر دو دار قالی 40 تا 45 میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد.