قدمت فرش ماشینی کاشان
تولید فرش یک هنر ملی است و قدمت فرش کاشان به قرن ۱۷ در دوران سلطنت صفوی برمیگردد و بسیاری از محققان معتقدند که برخی از طرح های کوچک ابریشم از قرن شانزدهم آغاز می شود. فرش های بافته شده در کاشان از زیباترین و معروف ترین فرش های ایرانی هستند.
فرش های کاشان به طور معمول با کیفیت بالا هستند،در سالهای قبل، اکثریت کاشان دارای یک طرح مشابه با یک مدال مرکزی و نقوش گلدار ایرانی که الگوی آن را تشکیل می دهند که به آن طرحهای لچک ترنجدار میگویند که بیشتر طرح های کلاسیک از این نوع می باشند. فرش های افشان نیز از پرطرفدارترین فرش های کاشان به شمار می آید که تفاوت آن با طرح های لچک ترنجدار ، ترنج ساده و یکنواخت آن است.
انواع طرح های فرش ماشینی
امروزه با پیشرفت تکنولوژی بافت و تغییر و تحولات اساسی در نوع بافت فرش های و بکارگیری فنون جدید، به راحتی میتوان تمام طرح های مد نظر خود را ببافید. فرشهای ماشینی تنوع بینظیری در طرحهای سنتی، مدرن و فانتزی دارند. تقریبا انواع طرح فرش ایرانی نظیر شاه عباسی، اسلیمی، افشان، بته جقه، درختی، شکارگاه، گل فرنگ، گلدانی، ماهی درهم، محرابی و… را میتوان در فرشهای ماشینی امروزی یافت.
اگر محدودیتی در میزان بودجه ندارید فرش ۱۲۰۰ شانه یا ۱۵۰۰ شانه بهترین انتخاب برای دکوراسیون های مجلل و فاخر است. این فرشها تراکم بالایی دارند، از این رو شباهت بیشتری به فرشهای دستبافت دارند و طرح و نقشه فرش را زیباتر نمایان میکنند. برجسته بودن فرش های ۱۲۰۰ شانه از ویژگی های ایست که در فرش های ۷۰۰ شانه یافت نمیشود و طرفداران مخصوص به خود را دارد.
اما اگر تصمیم دارید فرش خوبی و با کیفیتی را با قیمت مناسب خریداری کنید بهتر است از میان طرحهای مختلف فرش های ۷۰۰ شانه را انتخاب کنید. فرشهای ۷۰۰ شانه به دلیل برخورداری از ضخامت زیاد، عمر مفید بیشتری دارند و برای مکانهای پررفتوآمد گزینه مناسبی محسوب میشوند. با این اوصاف اگر شما به دنبال خرید فرش ماشینی ارزان قیمت و البته با کیفیت متوسط هستید فرش ۵۰۰ شانه گزینه بسیار مطلوبی است و دلیل قیمت ارزان تر بودن این فرش ها شانه و تراکم پایین و بعضا جنس نخ مصرفی در فرش است.
و اما فرش های ۵۰۰ شانه که امروزه بسیاری از سودجویان به عنوان فرش طرح ۷۰۰ با قیمت بسیار نزدیک به فرش ۷۰۰ شانه اصل به فروش می رسانند. فرش های ۵۰۰ شانه نیز از فرش های با ضخامت بالا و تراکم پایین تر می باشد و برای افرادی که قصد تغییر و تعویض زود به زود فرش خود را دارند مناسب است.
فرش آویژه با تنوع بالای محصولات برا انواع فضا ها فرشی مناسب را به شما پیشنهاد میدهد .برای اتاق خواب بهویژه اتاق خواب کودکان میتوانید انتخاب طرحهای مدرن و فانتزی را در اولویت قرار دهید. این فرش شامل: گلیم فرش، فرش فلوکاتی و پرز بلند، فرش وینتیج و فرش های مدرن است که شما میتوانید با توجه به دکوراسیون اتاق خواب فرشی با طرح و رنگ مورد نظر خود خریداری کنید.
انتخاب فرش متناسب با دکوراسیون
یکی دیگر از نکات که برای خرید فرش ماشینی باید در نظر بگیرید توجه به فضایی است که فرش قرار است در آنجا قرار بگیرد. به طور مثال برای آشپزخانه بهتر است فرشی را تهیه کنید که با شست وشوی زیاد آسیب نبیند. بدیهی است فرش در آشپزخانه به دلیل آشپزی و رفتوآمد زودتر کثیف میشود و نیاز به شست وشوی بیشتری دارد.
فرشی که قرار است در پذیرایی یا نشیمن قرار گیرد باید با توجه به نوع دکوراسیون منزل شما که میتواند سنتی یا مدرن باشد انتخاب شود. فرش های اصیل ایرانی تنوع کمنظیری دارند و به منزل شما جلوه فوقالعادهای میبخشند.
فرش های وینتیج یا کهنه نما تناسب مناسبی با فضاهای مدرن و امروزی دارند، و بدلیل استفاده از رنگ امیزی شاد و امروزی طرافداران زیادی را به خود اختصاص داده اند.
فرش های کلاسیک محصولاتی با طرح ها و نگاره هایی سنتی و قدیمیتر هستند که ویژگی این طرح و نقشه ها سنتی بودن آن ها و در عین حال داشتن رنگهایی ملایم و آرامش بخش بوده که برای دکوراسیون های رسمی ، شیک و کلاسیک بکار گرفته میشوند.
انتخاب رنگ فرش ماشینی
انتخاب فرش تیره و فرش روشن هر کدام به سلیقه و محیط مورد استفاده بستگی دارد که هر کدام از انها در صورت انتخاب مناسب بهترین گزینه بحساب می ایند این که کدام یک بهترین انتخاب است، به ابعاد، دکوراسیون و عوامل دیگری از خانه بستگی دارد.
· در انتخاب فرش برای محیطی که ابعاد کوچک دارد و یا پذیرایی کوچک هستند انتخاب رنگ روشن و خنثی بهترین گزینه میباشد زیرا رنگ های روشن باعث بزرگتر نشان دادن محیط خانه میشود
· انتخاب رنگ باید بر اساس دیگر وسایل خانه و دکوراسیون شما باشد اگر تم رنگ خانه شما تیره هست با انتخاب رنگ روشن زیبای بهتری به دکوراسیون خود میدهید
· اگر قصد خرید فرش دارید و برای شما حس صمیمیت در خانه بسیار حائز اهمیت است انتخاب فرش رنگ تیره بهترین انتخاب برای شما میباشد
انتخاب فرش متناسب با ابعاد فضا
در دیگر مقالات فرش ماشینی خواندیم که ابعاد فرش ماشینی یکی دیگر از ویژگیهای مهمی است که در هنگام خرید یک فرش ماشینی خوب باید به آن توجه شود. بهتر است فرش را کوچکتر از ابعاد فضای منزلتان انتخاب کنید تا بخشی از آن زیر مبل یا وسایل دیگر نرود. اگر فرش به طور کامل کف اتاق یا سالن را بپوشاند فضا را کوچکتر نشان میدهد و جلوه و زیبایی فرش را از بین میبرد در صورتیکه که از مبلمان در منزل استفاده نمیکنید این راه خوب و معقول است. بنابراین حتما فرش اتاق نشیمن را متناسب با اندازه مبلمان و فرش اتاق خواب را با توجه به ابعاد تختخواب انتخاب کنید.
روایت فرش مشهور اردبیل؛ شاهکاری که در موزه ویکتوریا آلبرت چشمنوازی میکند
فرش معروف اردبیل با نامهای قالی شیخ صفی یا فرش اردبیل در جهان شهرت یافته و داستانی دراز برای رسیدن به سالن گالری«جمیل» موزه ویکتوریا و آلبرت لندن دارد.
روایت فرش مشهور اردبیل؛ شاهکاری که در موزه ویکتوریا آلبرت چشمنوازی میکند
خبرگزاری فارس ـ اردبیل؛ سرویس فرهنگی: به شهادت تاریخ، اوج هنر فرشبافی کشور را باید در دوران صفویان جستجو کرد. در واقع قدمت عالیترین قالیهای ایران به این دوران باز میگردد.
فرش معروف اردبیل که در برخی از کتب معتبر به نام قالی مسجد اردبیل از آن یاد شده، با نامهای قالی شیخ صفی یا فرش اردبیل در جهان شهرت یافته و داستانی دراز برای رسیدن به سالن گالری«جمیل» موزه ویکتوریا آلبرت لندن دارد.
این قالی بهدلیل زیبایی و بافت خاصی که دارد شهرت فراوانی داشته و نسخههایی از آن نیز بافته شده است. اما فرش اصلی در موزه لندن به نمایش گذاشته شده است.
مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی در میدان عالی قاپوی اردبیل از بخشهای مختلفی از جمله چینی خانه، شربت خانه، گنبد الله الله، جنت سرا و مقابر خاندان صفویه را شامل میشود که یکی از ده اثر ارزشمند تاریخی ایران محسوب میشود.
جدا از تک تک قسمتهای مختلف این مجموعه بزرگ تاریخی، فرش مشهور به فرش اردبیل یکی از مهمترین و زیباترین آثار این مجموعه است که امروز نسخهای بافته شده از فرش اصلی در آن وجود دارد.
این فرش تاریخی و زیبا که بسیاری از هنرمندان و بازدیدکنندگان را در موزه ویکتوریا و آلبرت به خود جلب کرده و مات و مبهوت خویش میسازد، حکایتی دارد، خواندنی.
فرش تاریخی اردبیل، اخیرا در فهرست ۵۰ شاهکار هنری برگزیده جهان قرار گرفته است. سندی در دسترس نیست که اصل این فرش به دستور چه شخصی بافته شده، اما نوشتههای برخی منابع این احتمال را تقویت میکند که طهماسب اول در سال ۹۳۰ هجری قمری دستور بافت فرش را صادر کرده است.
این شاهکار هنری با ۳۲ میلیون گره به دست استاد مقصود کاشانی بافته شده و بافتهشدنش نیز ۱۶ سال به طول انجامیده است.
استاد مقصود کاشانی در طراحی و نقشبندی این فرشها نهایت خلاقیت را بهکار بسته و در نهایت به شاهکاری رسیده بود که در همان زمان چشمها را خیره میکرد و تحسین هر بینندهای را برمیانگیخت.
گفته میشود که نقشه این فرش براساس تصویر سقف قندیلخانه مجموعه شیخ صفیالدین اردبیلی طراحی شده و افرادی که وارد این مکان میشدهاند کف و سقف تالار را به یک نقش میدیدند.
قالی اردبیل یک سند تاریخی نیز محسوب میشود چرا که دارای تاریخ و امضای بافنده فرش است. تار و پود آن ابریشمی است و گرههای فارسی دارد. در هر اینچ مربع آن حدود ۱۷*۱۹ گره وجود دارد.
بالای این قالی نوشته شده است؛ جز آستان توام در جهان پناهی نیست/ سر مرا به جز این در، حوالهگاهی نیست.
اما در خصوص چگونگی خروج و انتقال این فرش به خارج از کشور گفته شده که این قالی تا اواخر عصر قاجار زینت بخش تالار دارالحفاظ بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی بوده است، در آن زمان به علت وقوع زمینلرزهای نسبتا شدید، بقعه به تعمیراتی نیاز پیدا میکند و به همین بهانه این فرش به به یک شرکت انگلیسی که در آن زمان دستی در کار تجارت فرش داشته، فروخته میشود و در اندک زمانی این فرش از کشور خارج میشود.
البته سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تصمیم به بازبافت قالی اردبیل گرفته و نهایتا در سال ۸۲ بافت این فرش به اتمام رسید.
عنصر اصلی تشکیلدهنده این اثر منحصر به فرد را پشم تشکیل میدهد. مانند اغلب منسوجات این اثر نیز از تار و پود تشکیل شده است. سطح قالی اردبیل از یک طرح یکپارچه نسبتا ساده با اجزای قرینه و یک شمسه در وسط آن که دو چراغدان در طول آن قرار دارد، پوشیده شده است.
نقشه این فرش بهدلیل استفاده نکردن از شکلهای هندسی مرسوم آن زمان، به طور کامل ابتکاری است. بهطوریکه پس از گذشت سالها اکنون نیز هر فرش که به این نقش بافته شود، به نام نقشه شیخ صفی و یا نقشه فرش اردبیل خوانده میشود.
در طراحی نقشه فرش اصلی، دریایی از حرکتهای لطیف ساق و برگ گیاهی که در آن از رنگهای زیبا استفاده شده است، نگاه ما را خیره میکند.
سالانه؛
۱۵هزار مترمربع قالی وقالیچه توسط عشایرآذربایجان غربی تولید می شود
مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی
مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی گفت: عشایر استان سالانه ۱۵ هزار و ۷۰۰ مترمربع انواع قالی و قالیچه تولید و روانه بازار می کنند.
به گزارش قدس آنلاین، علی ناجی در خصوص تولیدات عشایر استان به مناسبت سالروز بزرگداشت روز ملی روستا و عشایر با بیان اینکه استان با ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه عشایری سومین استان کشور از لحاظ جمعیت عشایری است، افزود: هم اکنون حدود ۲۰ هزار خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر ۱۰۴ هزار نفر در این استان زندگی میکنند که ۳.۵ درصد جمعیت استان را تشکیل میدهند.
وی ادامه داد: ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با ۵۹ درصد تحت پوشش عشایر استان است.
ناجی با بیان اینکه عشایر آذربایجانغربی ۲ میلیون واحد دامی دارند که ۶۰ هزار واحد از این دامها، دام بزرگ و مابقی دام کوچک هستند، ادامه داد: عشایر آذربایجانغربی سالانه ۵۵ هزار تن شیر، ۱۵ هزار تن گوشت، سه هزار تن پشم، ۶۷ هزار تن انواع محصولات زراعی، ۸۸ هزار تن انواع محصولات باغی و ۸۲ هزار تن انواع محصولات علوفهای را تولید و روانه بازار مصرف میکند.
فعالیت ۲۵ صندوق خرد زنان عشایر در آذربایجان غربی
مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد تولیدات قالی و قالیچه کشور توسط عشایر استان تولید میشود، عنوان کرد: این میزان محصول توسط ۲۰ هزار و ۴۴۳ خانواری عشایری تولید و روانه بازار میشود.
ناجی خاطرنشان کرد: همچنین عشایر استان با تولید سالانه ۱۹ هزار جفت انواع صنایع دستی غیرداری شامل انواع کلاه، دستکش، پاپوش و گیوه جزو رتبههای نخست کشور در بین استانهای عشایرنشین است.
وی با بیان اینکه از مجموع ۱۰۴ هزار نفر جمعیت عشایری استان ۵۵ درصد آنها باسواد هستند، گفت: از مجموع عشایر با سواد استان بیش از ۳۵ هزار نفر با ۶۲ درصد مرد و حدود ۲۱ هزار نفر با ۳۷.۶ درصد زن هستند.
ناجی با اشاره به اینکه در حال حاضر ٢۵ صندوق خرد زنان عشایر در این استان تشکیل شده و مشغول فعالیت است، افزود: حدود ٧٠٠ نفر از جامعه زنان در استان عضو این صندوقهای خرد زنان عشایر هستند.
بهسازی و مرمت ایل راههای آذربایجان غربی در دست اجراست
مدیرکل امور عشایری آذربایجانغربی در خصوص اقدامات عمرانی برای رفاه و معیشت مناطق عشایری استان اظهار کرد: بیش از یکهزار کیلومتر ایلراه عشایری در این استان وجود دارد که مرمت و بازسازی آنها یکی از مهمترین اقدامات در راستای بهبود وضعیت عشایر به ویژه در زمان کوچ است.
ناجی با اشاره به اینکه رسیدگی به مشکلات بهداشتی و تأمین نیازهای آنان در مناطق ییلاقی عشایر در اولویت است، گفت: در این راستا بازدیدهای میدانی از مناطق ییلاقی عشایرنشین صورت میگیرد تا مشکلات شناسایی و برطرف شود.
آذربایجانغربی سومین استان کشور به لحاظ برخورداری از جمعیت عشایری است و حدود ۲۰ هزار خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر ۱۰۴ هزار نفر در این استان زندگی میکنند که ۳.۵ درصد جمعیت استان را تشکیل میدهند.
سفر به تمدن کهن با دستباف زنان وطن؛
غوغای طرح و رنگ در فرش دستباف ایرانی/ تحریمها و مدیریت ضعیف زیرپای فرش ایرانی را کشید
غوغای طرح و رنگ در فرش دستباف ایرانی/ تحریمها و مدیریت ضعیف زیرپای فرش ایرانی را کشیدتاریخ تمدن قالی بافی ایران شکوفایی خود را در دوره های تاریخی سبک بافت قالی تبریز، ترکمن، کرمان و کاشان رقم زد تا آنجا که دامنه سلسله قالی بافی ایران در چالشتر چهارمحال و بختیاری هم طرحی به یادگار نقش زده است.
بهترین متخصص زنان و زایمان تهران
به گزارش تهران پرس، یکی از ویژگی های بارز فرش های ایرانی زیبایی بی نظیر طرح و نقش آنهاست که از تمام فرش های جهان متمایز می شوند و در هر کجا دارای طرفداران زیادی می باشند.
لازمهی درک و فهم استاتیکی ، زیباشناسی ازیک اثر به این معنی که انسان از پدیدهای زیبا لذت ببرد، درک چگونگی آن پدیده و امر زیباست. شناخت و بررسی مبانی و ریشههای تشکیل دهنده در پدیدههای زیباشناسی که باعث دریافت ذهن انسان از مشاهدهی زیبایی است، موضوع اصلی در دانش زیباشناسی است.
رنگ در قالی و دستبافتههای دیگر ایرانی که حتی بعد از گذشت چند سده هنوز ثابت مانده و در برابر عوامل جوی تغییر چندان محسوسی نداشته است، زبانزد مردم جهان است.
فرش چهارمحال و بختیاری نیز به دلیل دریافت اصالت رنگ دوموتکس یکی از صنایع جهانی است که مهر تایید یونسکو را به خود اختصاص داده است.
تاریخ تمدن قالی بافی ایران شکوفایی خود را در دوره های تاریخی سبک بافت قالی تبریز، ترکمن، کرمان و کاشان رقم زد تا آنجا که دامنه سلسله قالی بافی ایران در چالشتر چهارمحال و بختیاری هم طرحی به یادگار نقش زده است.
در حال حاضر نیز ۱۰۰ هزار بافنده در چهارمحال و بختیاری مشغول به بافتن این هنر زیبا هستند.
برای هرگره ای که بر بافت قالی زده می شود مهارت و علاقه نیاز است
مریم عالی پور یکی از بافندگان فرش در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ می گوید: من از سن ۱۲ سالگی مشغول بافتن فرش شدم و تا الان این هنر را ادامه می دهیم.
وی می گوید: بافتن فرش نه تنها به مهارت نیاز دارد باید علاقه نیز پشت آن باشد تا بتوان موفق بود.
عالی پور تشریح می کند: در چهارمحال و بختیاری ۱۰۰ هزار بافنده بر روی ۴۵ هزار دار قالی کار می کنند که این فرش ها در چهار سبک گبه، یلمه، فرش بختیاری و نائینی بافته و روانه بازار مصرف شده اند.
وی ادامه می دهد: فرش دستباف استان دارای مهر اصالت رنگ و شهرت جهانی دارد و با شناسنامه دار شدن فرش یلمه خطر احتمالی کپی برداری از این فرش دیگر وجودندارد.
عالی پور یکی دیگر از اقداماتی که در همین راستا انجام داده بود را آموزش دادن بافت فرش به زنان بی سرپرست و بد سرپرست می داند و ادامه می دهد: از ۱۶ سال پیش به همراه یکی از دوستانم شروع به گذاشتن دارهای قالی کردیم و تعدای از خانم های بی سرپرست را تحت حمایت خود قرار دادیم.
وی می گوید: با خانواده های ثروتمند که توانایی خرید قالی دست باف را داشتند رایزنی کردیم که فرش ها را از ما خریداری کرده که ما بتوانیم از پول فروش فرش ها حقوق زنان سرپرست خانوار را به موقع پرداخت کنیم.
عالی پور ادامه می دهد: یک سالن را از آموزش و پرورش اجاره کردیم و خانواده هایی که نیاز به این کار داشتند را در این سالن گرد آوری کرده و برای آن ها دارهای قالی را گذاشتیم.
وی اضافه می کند: در این سالن ۱۵ دار قالی گذاشته شد که ۳۵ کارگر روی آن کار کردند که در یک سال فرش ها تمام شد و توانستیم همه آن ها را به فروش برسانیم.
به گزارش تهران پرس؛ بافت قالی و قالیچه در روستاها و یا درمیان ایالات بیشتر به عهده زنان و دختران است و در کارگاههای شهری حرفه ای است که بافندگان زن و مرد به آن می پردازند.
این ذوق و علاقه هنری در این بانوی چهارمحالی نمایان شد اما با هدف کمک به نیازمندان به اینگونه که زنان بی سرپرست و نیازمند را چه در شهر هفشجان و چه در نقاط دور افتاده استان چهارمحال و بختیاری شناسایی می کرد و از ذوق ذاتی آن ها در زمینه فرش بافی استفاده کرده و از آن ها طلب همکاری نموده با آن ها قرارداد بسته و ماه به ماه حقوق آن ها را پرداخت نموده است که این کار زیبای این بانو زبانزد خاص و عام گشته است.
شروع فرش بافی در چهارمحال و بختیاری از چالشتر بوده است
علیرضا جیلان رئیس اداره فرش چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: خاستگاه فرش چهارمحال و بختیاری و شروع فرشبافی در این استان از چالشتر بوده است.
وی با بیان اینکه در ابتدای راه فرشبافی در چالشتر زنان خوانین و بزرگان این هنر را یاد گرفته و به زیردستان خود نیز آموزش دادند افزود: در این فرشها نقشهایی که بیشترین طرفدار را داشتند یعنی طرح خشتی، بافته میشد.
جیلان اضافه کرد: نقوشی که در فرش چالشتری استفاده میشود هر کدام جداگانه در یک قاب قرار میگیرد و هرکدام تصویری از یک گل یا گیاه یا یک جانور است و این نشان میدهد طراحان به دنبال آن بودند که از همه طرحها در فرش استفاده کنند اما آن را با یک قاب از هم جدا میکردند.
رئیس اداره فرش چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در طرحهای بافته شده در بقیه استانها همه نقشها با هم در ارتباط هستند و یک نقش در دل نقش دیگر است اما در فرش چالشتری نقشها بهصورت قابگیریشده بوده و به آن طرح خشتی را نسبت میدهند.
وی با بیان اینکه در ابتدای راه فرشبافی در چالشتر زنان خوانین و بزرگان این هنر را یاد گرفته و به زیردستان خود نیز آموزش دادند افزود: در این فرشها نقشهایی که بیشترین طرفدار را داشتند یعنی طرح خشتی، بافته میشد.
جیلان اضافه کرد: نقوشی که در فرش چالشتری استفاده میشود هر کدام جداگانه در یک قاب قرار میگیرد و هرکدام تصویری از یک گل یا گیاه یا یک جانور است و این نشان میدهد طراحان به دنبال آن بودند که از همه طرحها در فرش استفاده کنند اما آن را با یک قاب از هم جدا میکردند.
رئیس اداره فرش چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در طرحهای بافته شده در بقیه استانها همه نقشها با هم در ارتباط هستند و یک نقش در دل نقش دیگر است اما در فرش چالشتری نقشها بهصورت قابگیریشده بوده و به آن طرح خشتی را نسبت میدهند.
جیلان با اشاره به اینکه در فرش خشتی فرد همه طرحهایی که دوست دارد و ربطی به هم ندارند را جداگانه میآورد ادامه داد: این ابتکاری است که نمیتوانیم بگوییم فقط مربوط به چهارمحال و بختیاری بوده اما اینجا مورد توجه قرار گرفته است و خریداران در خارج از کشور هم به این طرح علاقه نشان دادند.
وی ادامه داد: با اینکه این خشتها از هم جدا هستند اما در بحث رنگبندی، طرحها تلفیقی با هم دارند و از حدود ۲۴ رنگ مورد استفاده در این قالی در تمام خشتها به کار برده شده است و با وجود این رنگهای محدود و پراکندگی آن در کل فرش و حاشیههایی که استفاده شده، فرشی در اختیار خواهد بود که علیرغم طرحهای جداجدا یکدست است.
رئیس اداره فرش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در سال ۹۶ این فرش ثبت جهانی شد بیان داشت: استقبال از فرش بختیاری در دنیا به دلیل استفاده از رنگهای تند بهگونهای است که نمونه آن را در سایر فرشها نمیتوان یافت چون تندی رنگهای بهکاررفته در آنها گرفته شده است.
نرخ اتحادیه قالی شویی و مبلشویی تهران در سال ۱۴۰۰
قالیشویی بر اساس متر مربع و مبلشویی بر اساس تعداد مبلمان، قیمت گذاری آن تعیین می شود که هر ساله از سوی اتحادیه قالیشویی و مبلشویی به همه کارگاه های قالیشویی ابلاغ می شود تا با هرگونه تخلف جلوگیری کنند در این مقاله با ما همراه شوید تا با نرخ اتحادیه قالیشویی و مبلشویی تهران در سال ۱۴۰۰ آشنا شوید.
عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت قالیشویی و مبلشویی در تهران
همانطور که اطلاع دارید عوامل مختلفی بر روی قیمت گذاری قالیشویی و مبلشویی تاثیرگذار هستند که در ادامه هر یک از این عوامل را باهم بررسی خواهیم کرد.
قیمت شستشوی فرش و مبل
تحویل فرش ماشینی دو تا سه روز
تحویل فرش دستباف سه تا چهار روز کاری
لوله کردن فرش، حمل و بسته بندی ۲۰،۰۰۰ تومان
شستشوی فرش گل ابریشم ۳۰.۰۰۰ تا ۷۰.۰۰۰ تومان
شستتشوی فرش دستباف اعلا ۳۰.۰۰۰ تا ۶۰.۰۰۰ تومان
شستشوی فرش دستباف عادی ۲۰.۰۰۰ تومان
شستشوی فرش دستباف زمینه لاکی ۲۰.۰۰۰ تا ۲۵.۰۰۰ تومان
شستشوی فرش دستباف زمینه گرم ۲۵.۰۰۰ تا ۴۰.۰۰۰ تومان
شستشوی فرش ماشینی ۱۰،۰۰۰ تومان
شستشوی مبل ۹ نفره ۳۲۰.۰۰۰
شستشوی مبل ۷ نفره راحتی ۲۳۰.۰۰۰
شستشوی مبل ۷ نفره استیل و کلاسیک ۲۵۰.۰۰۰
هر مبل اضافه ۳۵.۰۰۰
شستن مبل تختخواب شو ۳ نفره ۸۰.۰۰۰
شستن مبل تختخواب شو ۲ نفره ۶۵.۰۰۰
شستن مبل تختخواب شو ۱ نفره ۴۵.۰۰۰
منبع قیمت مجله خدمات منزل استاده
نحوه شستن فرش و مبلشویی
نحوه شستن فرش و مبلشویی
یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت تمام شده قالیشویی نحوه شستن فرش می باشد، چرا که به سه روش متفاوت فرش ها مورد شستشو قرار داده می شوند، شستشو در قالیشویی تمام اتوماتیک، شستشو در قالیشویی نیمه اتوماتیک، شستشوی دستی که به ترتیب هزینه شستشوی از کم به زیاد متغییر می شود به عنوان مثال قیمت شستشوی فرش در قالیشویی تمام اتوماتیک از قیمت شستشوی فرش به صورت دستی بسیار ارزان تر می باشد، چرا که در شستشوی دستی تمام کارها توسط نیروی انسانی انجام می شود و مدت زمان تحویل فرش هم بستگی به آفتابی بودن آب و هوا دارد اگر آب و هوا ابری باشد تحویل فرش عقب می افتد.
مبلشویی توسط دستگاه های پیشرفته و مجهز از قیمت بالایی برخوردار می باشد اما اگر توسط مبلشویی عضو اتحادیه این کار صورت گیرد طبق نرخ نامه مصوبه اتحادیه هزینه شستشوی مبل از مشتری دریافت می شود و هیچگونه گران فروشی اتفاق نمی افتد و این کار در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می شود.
فرش نفیس و مبلمان سلطنتی و استیل
فرش های نفیس به دلیل گران قیمت بودن و بافت مخصوص، نیازمند شستشوی دقیق تری هستند، چرا که بافتی بسیار ظریف دارند و با هر مواد شوینده ی قابلیت شستشو ندارند به همین خاطر باید توسط شوینده های ارگانیک با دستگاه های تمام اتوماتیک شستشوی آنها صورت پذیرد.
مبلشویی برای مبلمان سلطنتی و استیل که بسیار ظرافت زیادی در نوع چوب و کلاف آنها به کار گرفته شده است نسبت به مبلمان دیگر باید با دقت بیشتری همراه با مواد شوینده مناسب شستشو انجام شود به همین خاطر قیمت بالاتری نسبت به مابقی مبلمان را دارا می باشد.
جنس فرش و پارچه مبلمان
سومین عامل تعیین کننده قیمت قالیشویی جنس فرش می باشد چرا که هر چقدر فرش متراکم تر باشد طبیعتا شستن آن سخت تر می باشد به همین خاطر فرش ها را بر اساس نوع الیاف و جنس آن تفکیک می کنند، به همین خاطر قیمت شستن فرش دستباف گران تر از فرش ماشینی خواهد بود چرا که زمان بیشتری برای شستن فرش دستباف صرف می شود.
پارچه های پشمی و ابریشمی و مسکو و… به خاطر نوع بافت آن ها به زمان بیشتری برای شستشو نیاز دارند و طبیعتا قیمت بیشتری برای شستشوی آن از مشتری دریافت می شود.
نوع شوینده
یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت قالیشویی و مبلشویی انتخاب نوع شوینده می باشد، چرا که مواد شوینده شیمیایی قیمت بسیار کمتری نسبت به شوینده های ارگانیک دارا می باشند و طبیعتا میزان صدمه به فرش توسط مواد شوینده شیمیایی غیر مجاز بسیار بیشتر از مواد شیمیایی مورد تایید اتحادیه قالیشویی خواهد بود.
مبلشویی باید با مواد شوینده مجاز و استاندارد، مورد تایید اتحادیه انجام شود؛ در غیر این صورت صدمات جبران ناپذیری به پارچه، تشک، لمسه کوبی و… وارد می شود.
در هنگام شستشوی مبل باید به برچسب مبلمان دقت شود، چرا که در اکثر مبلمان اطلاعات لازم درباره شستشوی آن درج شده است که آیا قابلیت استفاده از آب را دارد یا خیر؟ اطلاعاتی از این دست را در اختیار شما قرار خواهد داد.
خدمات تخصصی قالیشویی
خدمات تخصصی قالیشویی
بسیاری از دوستان این طرز فکر را دارند که در قالیشویی ها فقط شستشوی فرش انجام می شود در صورتی که این طرز فکر اشتباه است و خدمات تخصصی بیشتری در قالیشویی علاوه بر شستشوی فرش انجام می شود همچون مبلشویی، اعلاشویی، ریشه زنی، پرزگیری، رفوگری، شیرازه باقی، لکه بری و… قابل انجام می باشد.
ارائه ضمانت نامه کتبی به مشتریان
یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار ارائه ضمانت نامه کتبی توسط قالیشویی به مشتریان می باشد تا با خیالی آسوده فرش های خود را به قالیشویی ها برون سپاری کنند چرا که در بسیاری از قالیشویی های غیر مجاز مسئولیت هرگونه پارگی به عهده مشتری می باشد اما در قالیشویی های تمام اتوماتیک عضو اتحادیه قالیشویی تهران، ضمانت نامه کتبی به مشتریان خود ارائه می دهند و در صورت هرگونه پارگی آن را ترمیم و یا تعمیر و در صورت پارگی غیر قابل ترمیم خسارات کامل فرش را به مشتری پرداخت می نمایند.
هزینه حمل و نقل از محل مشتری تا کارگاه قالیشویی
یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت قالیشویی، میزان دستمزد کارگر و کرایه حمل فرش تا محل کارگاه قالیشویی می باشد اگر تعداد طبقات زیاد باشد و آپارتمان آسانسور نداشته باشد طبیعتا هزینه حمل توسط کارگر بیشتر خواهد بود.
البته برای مبلشویی این هزینه دیگر لازم نیست چرا که مبلشویی در منزل قابل انجام می باشد و بدون نیاز به کرایه و هزینه حمل، مبلشویی در منزل شما انجام می شود.